Undersökningen, som har gjorts av forskare vid Högskolan Dalarna och HUI Research, före detta Handelns utredningsinstitut, bygger på mätningar av konsumenternas inköpsresor i Borlänge med omnejd i Dalarna.
Den genomsnittlige kunden som tar bilen till Borlänge centrum eller till Kupolen, ett centralt placerat köpcentrum, kör bilen cirka 4 kilometer.
Men om kunden däremot kör till ett externt köpcentrum ökar resvägen i genomsnitt med 2,5 kilometer. Detta medför en ökning av koldioxidutsläppen med cirka 60 procent.
Klimataspekt viktig
Forskarna konstaterar dock att detta är en miljökostnad som inte känns i plånboken för konsumenten. I stället borde klimataspekterna tas med i planeringen vid placering av nya butiker och köpcentra.
Om butikerna placerades på bästa sätt ur miljöhänseende skulle de totala koldioxidutsläppen kunna sänkas med 22 procent.
Siffran gäller för Borlänge, men är sannolikt giltig för hela landet. Klimatvinsterna skulle med andra ord vara betydande.