Varje dag i klass 3A på Aspnässkolan rullas yogamattorna ut för en stunds avslappning. En lugn röst på en CD-skiva instruerar barnen i att andas och slappna av. I två månader har övningarna gjorts dagligen.
– Det går ut på att barnen ska få hitta sin egen inre ro, och att kunna träna på att ha fokus, säger läraren Sousan Bayat.
Mindfulness, eller medveten närvaro som det brukar kallas på svenska, är en uråldrig metod som bland annat används för att minska stress och smärta. Övningarna som Aspnässkolan använder kommer från föreningen Drömmen om det goda, som utbildade Sousan Bayat i en grundkurs under hösten.
Lugnet sprider sig
Förutom stillhetsövningar används också reflektionsövningar där eleverna tränar på att uttrycka känslor och lyssna. Sousan menar att lugnet från övningarna spridit sig in till de vanliga lektionerna.
– När vi kommer till klassrummet och jag ber eleverna ta tre djupa andetag och sitta bekvämt, då vet de precis vad jag menar. Det har blivit en rutin. De kan sitta stilla och bara lyssna på vad vi ska göra, säger Sousan.
Och eleverna verkar nöjda. 9-åriga Timmie Nord märker stor skillnad i klassrummet.
– Sedan vi började med mindfulness har det blivit lite mer klassro eller vad man ska säga, säger han.
Hjälper det till i skolarbetet då?
– Visst, man kanske blir lite trött, men man kan jobba – man springer inte runt till en kompis. Man har blivit koncentrerad på sitt, säger Timmie Nord.