Foto: TT

MP kräver att Trafikverkets chef får sparken

Uppdaterad
Publicerad

Efter tågurspårningen kräver nu Åsa Romson (MP) att regeringen avskedar Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Men regeringen har tills vidare fortsatt förtroende för Malm.

Efter SVT:s avslöjande att tågföraren på ett X2000-tåg larmat om problem med järnvägen vid Huddinge utanför Stockholm – bara en timme innan ett godståg spårade ur på samma ställe – har kritiken varit stark mot Trafikverket.

Nu förnyas och förstärks kraven på att Malm ska avskedas. Miljöpartiet kräver i dag att regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) avskedar Trafikverkets chef.

SVT granskar järnvägen

– Nu måste infrastrukturministern göra sitt jobb. Det innebär att hon måste sparka generaldirektör Gunnar Malm, säger Åsa Romson (MP) till SVT Nyheter.

”Inga planer på att avgå”

Fackförbundet Seko:s förbundsordförande har tidigare krävt att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm får ”andra arbetsuppgifter” och att regeringen överväger att avskeda honom. Malm sa då:

– Jag har inga planer på att avgå. Det är regeringen som utser mig och jag känner att jag har ett fullt stöd från deras sida.

”Förlorat förtroendet”

Men nu kräver alltså Miljöpartiet att regeringen låter Malm gå efter den senaste urspårningen.

– Det är uppenbart att Gunnar Malm förlorat förtroendet i den egna organisationen. Det visar de uttalanden som fackförbundet Seko gjort. Och dels är det också uppenbart att det finns allvarliga brister i den egna säkerhets- och underhållsorganisationen, säger Åsa Romson (MP).

Men Catharina Elmsäter-Svärd (M) uppger tiill SVT Nyheter att hon tills vidare har förtroende för Trafikverkets generaldirektör.

– Mitt fokus handlar om att få ordning på järnvägen och inte det politiska spelet, säger hon med anledning av Miljöpartiets utspel.

– Just nu har vi ett stort fokus på underhållet av naturliga skäl. Och jag tycker att det är bra att generaldirektöreren använder en del av de 600 miljoner kronor som vi sköt till förra veckan för att faktiskt fokusera på Storstockholmsområdet och åter igen en extra gång kontrollera de anmärkningar som kommit fram vid besiktningar, för att säkerställa att de också åtgärdas. Och det är oerhört viktigt, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Även (S) och (V) kritiska

Även Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson, Magdalena Andersson (S) är kritisk till hur infrastrukturministern sköter sitt jobb.

– De entreprenörer som sköter järnvägsunderhållet är också ansvariga för att kontrollera sitt eget arbete. Det är som om jag skulle vara ansvarig för att sköta min egen bilprovning hemma i garaget. Så kan vi inte ha det. Det borde förändras här och nu, säger Magdalena Andersson (S).

Vänsterpartiets Siv Holma (V) anser att generaldirektören kan behövas avsättas.

– Catharina Elmsäter-Svärd måste nu ta sitt ansvar och se till att Trafikverket fungerar bättre. Är det så att hon anser att Trafikverket inte följer hennes direktiv så återstår det bara att byta ut Gunnar Malm till någon som klarar uppgiften, säger hon till Expressen.

– Det viktigaste är att de som utför besiktningen är kompetenta och certifierade besiktningspersoner, och det är ett ansvar som Trafikverket har att att tillse. Då är det ointressant vad det står på ryggen på de besiktningspersonerna. Alltså skulle inte Magdalena Andersson själv kunna kontrollera sin bil för hon är inte certifierad. Det är ett krav som vi har på järnvägen, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Magdalena Andersson (S) kritiserar också hur regeringen har investerat i järnvägen. Hon menar att underhållet blivit något av en regleringspost i budgeten. Det påståendet stämmer inte, enligt Catharina Elmsäter-Svärds pressekreterare Niclas Gillström.

– Alliansregeringen har fördubblat anslagen till underhållet jämfört med när Socialdemokraterna senast styrde, säger han till SVT Nyheter.

Stort underhållsbehov

Sedan 2008 har 60 urspårningar skett. Det beror på slitna anläggningar och ett stort underhållsbehov, enligt Gunnar Malm. När det gäller hans eget ansvar svarar Gunnar Malm att det är att se till att Trafikverket fungerar när det gäller att rutiner och liknande saker är på plats.

Catharina Elmsäter-Svärd (M) vill se ett bättre system för att rapportera fel och brister.

– Det finns en sak som jag har bett Transportstyrelsen att titta på, om vi kan hitta en bättre säkerhetskultur där man jämför till exempel flygets sätt att arbeta med inrapporteringar och meddelanden, även anonyma meddelanden, för att kunna fånga in det även på järnvägens säkerhetskultur. 

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet