Allt färre handlar i en traditionell matbutik där du själv får plocka varorna. Till höger ser vi ett lager hos en matbutik online. Foto: TT

Dyrt att näthandla i glesbygden

Uppdaterad
Publicerad

Näthandeln av mat fortsätter att öka och sprider sig nu även utanför storstäderna. Utvecklingen tvingar jättar som Ica att ta fram egna koncept. Men för glesbygdsbor kan tjänsten dröja.

– Blir det bra här?

Matleverantören Akbar Khoshal ställer ner sex kassar på altanen utanför Sara Salanders gula villa i Alingsås. Det är andra veckan som hon storhandlar på nätet, och hon tänker fortsätta med det.

– Den största fördelen tycker jag är tiden, som barnfamilj har man alltid miljarder andra saker att göra. Och vem ska handla om man jobbar heltid båda två?

Snabb ökning

Så är hon inte ensam om att tänka. Handeln från fullsorterade matbutiker på nätet, där kunderna själva klickar i vilka varor de vill ha och sedan får dem hemlevererade, växer stadigt och finns nu på en rad orter runt om i landet. Första kvartalet i år var ökningen 51 procent, jämfört med samma period förra året. Det handlar både om butiker som enbart finns på nätet och traditionella livsmedelskedjor som även satsar på e-handel.

– Detta är ett område där det kommer hända saker. Det har skett en kraftig ökning och vi tror att den utvecklingen kommer att fortsätta, säger Lena Larsson, vd på HUI research.

Trots ökningen står e-handeln fortfarande för mindre än en procent av de totala matinköpen. Många ser fortfarande nackdelar med att inte själva plocka åt sig maten i butik.

– Konsumenterna är oroliga att man inte får samma kvalitet som om man själv klämmer på morötterna och avocadon, säger Lena Larsson.

Dyrt i glesbygd

Enligt henne är oron obefogad. De flesta som handlat mat på nätet säger också i undersökningar att de tänker fortsätta med det. Men att handeln på nätet helt kommer ersätta de fysiska butikerna tror hon inte.

– Vi kan inte se det i någon överskådlig framtid. Vissa inköp kommer man fortfarande vilja göra i butik, säger Larsson som får medhåll av Sara Salander:

– För att få inspiration måste man nog vara på plats i affären någon gång och klämma på varorna och kolla runt.

Fortfarande är det lättare att handla mat på nätet om man bor i en storstad. En anledning är att det är mer kostsamt för företagen att leverera i glesbefolkade områden. Mat är dessutom krångligt eftersom många produkter måste hållas kylda och frysta under transporten. Men i takt med att intresset ökar sprider sig också möjligheterna över landet.

”Eld i baken”

Senast i raden att hoppa på tåget är Ica som just nu håller på att utveckla en stor satsning på e-handel.

– När vi frågar kunderna säger de att de vill kunna handla av oss via nätet. Om vi inte erbjuder dem det finns det ju risk att vi tappar försäljning på lång sikt, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Även Lena Larsson på HUI research pekar på vikten av att handlarna etablerar sig på nätet.

– Det viktigaste just nu är att företagen får lite eld i baken. Konsumenterna är redo, säger hon.

Kraftig ökning av lösplock

 * Försäljningen av livsmedel på nätet ökade med 33 procent första kvartalet i år, jämfört med samma period 2013.

 * Lösplocket av varor ökade med 51 procent medan de färdigkomponerade matkassarna ökade med 25 procent.

 * 2013 omsatte matförsäljningen på nätet 2,2 miljarder kronor – en fyrdubbling från 2009.

 * 22 procent av konsumenterna har handlat mat på nätet det senaste året. 2010 var det 9 procent.

 * 74 procent av de som handlat mat på nätet det senaste året tror att de kommer fortsätta göra det.

Källa: Svensk Digital Handel (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.