Nationella prov rättas olika, visar en ny studie. Friskolor på högstadie- och gymnasienivå sätter högre betyg, trots likvärdiga prov. Den slutsatsen drar två nationalekonomer vid Stockholms universitet.
-Man har sett i den internationella Pisa-jämförelsen att det inte finns några skillnader mellan kommunala och fristående skolor i resultat, medan det finns det i de inhemska nationella proven. En möjlig förklaring skulle kunna vara precis det vi hittar – det vill säga att friskolor i genomsnitt är generösare i sin provbedömning, säger Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi och en av forskarna.
”Kommer att bli bättre”
Han och hans forskarkollega föreslår extern rättning, till exempel av en lärare vid en annan skola.
En vettig idé, enligt Cecilia Nykvist, vd för Friskolornas riksförbund som tycker att mer forskning på området behövs. Hon säger att förbundet ser en trend att friskolor byter prov med varandra för att kontrollrätta.
-Det har inte slagit igenom i undersökningen, det kommer att bli bättre framöver förhoppningsvis. Jag tycker att forskarnas förslag om att någon annan än den ansvariga läraren ska betygsätta proven är en bra väg att gå för att få ökad säkerhet, säger Cecilia Nykvist.
Facket Lärarnas riksförbund ser problem med dagens modell för nationella prov och vill också se extern rättning.
Fler granskningar att vänta
Men några sådana förslag finns inte enligt Bertil Östberg, statssekreterare på utbildningsdepartementet.
-Det är kostnadskrävande och en stor apparat. Men vi ser väldigt positivt på sambedömning, att fler lärare är inblandade, säger han.
Han räknar med att Skolinspektionen i framtiden granskar fler skolors rättning av nationella prov.
-Det är ett bra sätt att komma åt skolor som rättar på ett tveksamt sätt, säger han.