”#Nätkärlek” tar över i sociala medier

3 bilder
 Jesper eriksson
Jesper Eriksson
 Jesper Eriksson

1 / 3

Foto: Jesper eriksson

Efter den stora granskningen av näthat har nu ”Nätkärlek” tagit över på nätet. På Twitter och Facebook flödar hashtagen och nätkampanjen ”Nätkärlek”, som uppmanar till att sprida kärlek till favoritjournalisten.

Budskapet är enkelt, den digitala kampanjen ”Nätkärlek” som är skapad av designern Jesper Eriksson, 27 år, uppmanar dig att:

”1. Leta reda på din favoritjournalists emailadress 2. Skicka ett mejl och beskriv vad som gör hen till din favorit. Tillsammans är vi fler än hatarna”.

Idén fick han efter att ha sett trailern till kvällens Uppdrag granskning ”Män som näthatar kvinnor”.

”Visste inte det var så extremt”

– Jag satt på tunnelbanan och tittade och blev väldigt illa berörd. Man har väl anat att journalister får stå ut med både det ena och andra, men jag visste inte att det var så extremt – och det blir ju ännu värre när man ser att det verkar finnas ett starkare hat och förakt mot kvinnor, det reagerade jag starkt på, säger Jesper Eriksson till SVT Nyheter.

Direkt när han kom hem gjorde han därför den digitala postern och lade upp den på sin Facebook-sida där den på onsdagskvällen delats drygt 2.000 gånger.

– Jag ville dela den med vänner och bekanta, men uppenbarligen delar många den emotionella reaktionen jag fick. Jag tror att många har känt sig maktlösa över det här näthatet som legat och bubblat där under ytan länge och nu kände att man åtminstone kan göra någonting –  sprida nätkärlek.

Hashtagen #Nätkärlek ligger högst upp på den svenska trendlistan på Twitter och många använder den för att skicka personliga hälsningar till journalister.

Publicerad:

Uppdaterad: