Foto: TT

Fackförbundet: Oseriöst av Norwegian med tidsfrist

Uppdaterad
Publicerad

Tonläget höjs allt mer mellan parterna i Norwegians flygstrejk. ”Nu är det nog” skriver företagets ledning och sätter en tidsfrist för fackförbunden att komma till förhandlingsbordet. ”Oseriöst” att gå ut med en tidsfrist genom medier, säger fackförbundet Parat.

På väg in i en sjunde dag av strejk har Norwegians ledning fått nog och gav fackförbunden NPU och Parat till klockan 15 i dag att ta sig till förhandlingsbordet. Vad som händer om facken inte hörsammar uppmaningen är oklart.

– Det är oseriöst av Norwegian att säga detta genom media efter att vi satt fem timmar i natt. Vi har inte hört från Norwegian sedan dess, säger fackförbundet Parats ordförande Han Erik Sjaeggerud till NRK.

Norwegianstrejken

I ett pressmeddelande skriver bolaget:

”Norwegian har hela tiden varit inställda på att hitta en lösning med NPU och Parat men ledningen varken kan eller vill överlämna till en löntagargrupp att ta över styrningen av Norwegian-koncernen... Ledningen i NAN ska ha fått fullmakten från ledningen i moderbolaget att rädda koncernen i den rådande krisen”.

”Pistol mot huvudet”

Parats ordförande Hans Erik Skjæggerud liknar Norwegians deadline med en pistol mot huvudet.

– Det här känner vi igen och våra medlemmar är vana vid detta. Vi förhandlade i natt och gått med på förändringar inom bland annat pensioner och försäkringar. Men bolaget ger ingenting tillbaka, säger han till norska TV2.

Parat har tidigare meddelat att även det vill få ett slut på strejken. Enligt Norwegian har dock fackföreningarna vägrat hjälp från riksmäklaren, vilket bolaget anser nödvändigt.

– Vi vill ha hjälp av riksmäklaren nu men det har Parat sagt nej till, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, presschef på Norwegian.

Konkursrykten

Rykten om konkurs cirkulerar åter kring Norwegians strejkdrabbade dotterbolag NAN. Parterna var i samtal under natten men har ännu inte nått en lösning. Nu vill bolaget få hjälp av medlare. Norwegianchefen Bjørn Kjos avvisade i går påståendena om att företagets ledning vill sätta dotterbolaget, där de strejkande piloterna är anställda, i konkurs. Men från den norska tidningen Finansavisen kommer nu uppgifter om att dotterbolaget, NAN, är nära konkurs som en konsekvens av strejken.

– Om inte piloterna i NAN är samarbetsvilliga så kommer ledningen i NAN att komma till en punkt då man måste erkänna att man driver bolaget för långivarnas räkning. Då är ledningen juridiskt skyldig att begära bolaget i konkurs, säger en centralt placerad källa inom företaget till tidningen.

Att strejken kostar bolaget stora pengar råder det inget tvivel om. Det exakta beloppet är oklart men experter beräknar kostnaden till tiotals miljoner varje dag. Under förra året strejkade bolagets kabinanställda av samma skäl som piloterna gör nu – ett krav på kollektivavtal med moderbolaget. Den strejken kostade 101 miljoner norska kronor och pilotstrejken beräknas bli än mer kostsam.

SAS tjänar på konflikten

Men den enes död är den andres bröd. SAS, där dansk kabinpersonal strejkade tidigare i veckan, tjänar på Norwegians problem. Enligt Berlingske Business handlar det bara om några dagar till dess att SAS tjänat in det de förlorat under strejken.

– Alla passagerare som är strandsatta i det nordiska området har SAS som alternativ. Kan de ta lite extra för biljetterna dröjer det nog inte mer än tre till fyra dagar innan de tjänat in det pengar de förlorade under sin egen strejk, säger Jacob Pedersen, analytiker hos Sydbank till tidningen.

100.000 drabbade

Över 100 000 resenärer har drabbats sedan strejken bröt ut. I princip samtliga inrikesflyg I Sverige, Norge och Danmark samt mellan de tre länderna har ställts in de två senaste dygnen. Samtliga 700 piloter som är anställda i Norwegians dotterbolag NAN har nu gått ut i strejk samtidigt som Norwegian tvingar 800 kabinanställda att stanna hemma utan lön.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegianstrejken

Mer i ämnet