I Umeå rullar två eldrivna bussar sedan ett år inom ramen för en försöksverksamhet.
Om en buss laddas i tio minuter kan den köra i fjorton kilometer. Laddar man den i 50 minuter rullar den i åtta mil.
Bussen går bara på el. Det finns dock ett litet dieselaggregat i reserv om elen skulle falla bort eller om det blir kallare än minus 25 grader. När det är så kallt orkar inte elen ensam driva bussen.
Bussen har ett batteri som klarar temperaturer ned till minus 40 med en livslängd på minst tio år.
Batteriet kommer från det amerikanska försvaret. I fjol släppte USA exportförbudet på batteriet, vilket alltså gjort satsningen i Umeå möjlig.
Umeå har beställt två nya elbussar och mer kan det bli.
-Tanken är att bevisa att det går att köra elbusstrafik även i ett kallt vinterklimat, säger Fredrik Forsell, chef för kollektivtrafiken i Umeå.
-Faller det här väl ut vill vi utöka till 15-20 fordon i ett första steg i alla fall, säger han.
Intresse finns även på andra håll – bland annat hos Storstockholms lokaltrafik.