Efter nyår har alla rätt att söka vård i vilken del av landet man vill. Foto: TT

Nytt sätt att klaga på vården

Uppdaterad
Publicerad

Missnöjda patienter ska i framtiden klaga direkt till sin vårdgivare, till exempel sjukhus och vårdcentraler, istället för att gå omvägen genom Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Det föreslår regeringens klagomålsutredning i sitt delbetänkande, rapporterar Ekot.

Till Ekot säger utredningens särskilde utredare Anders Printz att om exempelvis en vårdcentral själv tar hand om klagomål som den förorsakat så minskar det utredningstiderna.

Förhoppningen är att patienter ska kunna få skyndsamma svar från vården, så snart som inom några dagar eller högst inom några veckor, för att att komma bort från dagens långa utredningar med månadslånga väntetider för patienterna.

Patienter ska också kunna få en förklaring till vad vårdgivaren ska göra för att det inträffade inte ska hända igen. Syftet är att öka patientsäkerheten och göra klagomålshanteringen effektivare, enligt regeringens utredare.

Utredningen föreslår att patienter redan från och med nästa sommar, 1  juli 2016, ska kunna vända sig direkt till sin vårdgivare om de är missnöjda med sin vård.

Utredningens slutbetänkande ska vara klart vid årets slut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.