Foto: TT

Expert om flygsäkerhet: ”Omöjligt gardera sig”

Uppdaterad
Publicerad

Varje dag flyger hundratals svenskar över farliga luftrum. Och som passagerare är det omöjligt att på förhand veta vilken rutt planet kommer att ta, enligt flygexperten Jan Ohlsson.

Den 17 juli sköts ett passagerarplan från Malaysian Airlines ned över Ukraina, och på torsdagen försvann ett flygplan från Air Algerie med 116 personer ombord över Mali. Den senaste tidens olyckor gör att många nu frågar sig nu hur säkra flygbolagens flygrutter är.

Omöjligt känna till rutt

Enligt flygexperten Jan Ohlsson finns det egentligen ingen möjlighet att som passagerare veta vilken rutt planet tar innan man påbörjar sin resa.

– Det vet man först när man satt sig i flygstolen. Visst förekommer det listor på flygbolag med olycksstatistik, men de är inte vatten värda. Där räknar man bara krascher, men de handlar inte om orsakerna bakom olyckorna. Och vad spelar säkerhetskontroller för roll när vi inte kan skydda oss mot den här typen av olyckor?

Enligt Jan Ohlsson kan man som passagerare aldrig vara hundraprocentigt säker på att det plan man befinner sig på inte flyger över en konflikthärd.

– Det går inte att gardera sig. Man har tidigare pekat på olika områden som anses vara farliga, exempelvis delar av Nordafrika. Men passagerarna på planet som sköts ned över Ukraina hade ju ingen aning om vilken rutt planet skulle ta.

Vapen på drift

Den svenske flygexperten påpekar dock att det finns områden där många vapen är på drift och som därför anses vara mer osäkra än andra.

– Det finns farliga områden, som exempelvis Nordafrika, där vapen är på drift. Ett stort problem är just alla de missilier som driver runt, exempelvis i Irak och i Libyen. I Libyen har armén dessutom lämnat efter sig en massa arbetslösa officerare som skulle kunna ta hand om dem.

Och ett stort problem i dagens värld är att många länder inte har full kontroll över sina luftrum, enligt den svenske flygexperten.

– Stormakterna säger att de vet var deras vapen är, men det vet de inte. Och olyckan i Ukraina visar ju att det är möjligt att nå långt med en missil på avvägar. Man kan fråga sig om alla stater har koll på sina luftrum.

Farliga luftrum

Dagligen flyger även många svenska passagerare över områden som kan anses vara farliga, enligt Jan Ohlsson.

– Varje dag flyger hundratals passagerare över luftrum som det ovan Ukraina. Ett område man inte talat om är Transnistrien, en utbrytarrepublik i östra Moldavien, där man kan fråga sig om det finns Buk-missilier och huruvida flygbolagen i så fall vet det. Det man har negligerat är hur enkelt det är att skjuta ned ett plan vid landning och start. Man kan även skjuta enklare missiler mot flygplatser, vilket nyligen skedde i den libyiska huvudstaden Tripoli och i Kabul.

Flygrutter ses över

Och trots att flyget trots allt anses vara ett säkert färdmedel tror den svenske flygexperten att flybolagen nu kommer att se över sina flygrutter.

– Under ett antal år har det blivit säkrare att flyga och säkerhetsmässigt är det farligare att åka till och från flyget än att befinna sig på ett flygplan. Men med tanke på det som har hänt tror jag att flygbolagen kommer att bli mer försiktiga med sina rutter i framtiden.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.