-Vi hade för avsikt att öka våra aktiviteter i Sverige med 10-12 nya avgångar men beslutet att höja flyg- skatten kullkastade vår planering. Enligt vice vd Michael Cawley kan man inte invänta EU:s skattegranskning.
Ann Charlotte Knaust, tf flygplats- chef i Västerås, kallar neddragningen för en katastrof. – Vi blir av med två av tre avgångar, säger hon.
Tidtabellerna ska läggas
Michael Cawley skylle nedläggningen helt på det svenska beslutet om höjd flygskatt med 94 kronor per passagerare på resor inom Europa.
-Vi kan inte vänta längre. Vi måste lägga fast vintertidtabellerna och kan inte avvakta vilket beslut EU-kommissionen kommer fram till när det gäller de svenska flygskattehöjningarna.
Cawley är starkt kritisk till flygskattehöjningen.
-Vi har inte möjlighet att kompensera en prisökning för våra resenärer med cirka 30 procent som skatten innebär, säger Cawley.
Linjerna London-Malmö och Göteborg-Glasgow reduceras med 50, respektive 40 procent och bolaget räknar med 350.000 färre passagerare, enligt Dagens Industris hemsida.
Riksdagen har godkänt skatten
Den 2 juni i år godkände riksdagen förslaget om flygskatt. I förslaget undantas vissa flygplatser i glesbygden från skatten eftersom dessa anses vara avgörande för kommunens ekonomi.
EU-kommissionen är kritisk eftersom den menar att konkurrensen på marknaden kan snedvridas av undantagen.