Ryanairs piloter varnar för flygsäkerheten

Uppdaterad
Publicerad

Förra söndagen avslöjade Rapport att flygbolaget Ryanair struntade i mer än hälften av Allmänna reklamationsnämndens fällningar. Sen dess har många hört av sig och reagerat. Nu varnar flera av Ryanairs piloter att deras tuffa arbetsvillkor kan vara en fara för flygsäkerheten.

-Om inte vi känner oss säkra och lugna där framme så kommer det att återspeglas på de beslut och aktioner som vi faktiskt gör. Det ställs ibland orimliga krav som inte ser till säkerheten i första hand och det kan leda både till incidenter och faktiskt olyckor.

Det säger en av Ryanairs piloter, som vill vara anonym. Han säger att utvecklingen går mot sämre villkor, att piloterna pressas mer och mer och att riskerna därmed ökar.

-Det sker på bekostnad av bolag som faktiskt tar hand om sin personal, för de kan inte konkurrera på samma villkor som Ryanair, det är en orättfärdig konkurrens, fortsätter han.

”En nedåtgående spiral”

En annan pilot säger så här:

-Om jag skulle genomgå en operation då vill jag ju veta att kirurgen är utvilad, mår bra, inte är rädd för att ringa in sig sjuk – vi vill att de som flyger med Ryanair vet att de som sitter längst där fram inte alltid uppfyller de kraven. Det värsta kan hända. Med största sannolikhet kommer du fram välbehållen, men det är en nedåtgående spiral.

Vi har genom vår granskning av Ryanair kommit i kontakt med ett antal personer med insyn i bolaget, både i Sverige och övriga Europa och de ger en samstämmig bild av piloter som känner sig allt mer pressade av sina arbetsvillkor som kontraktsanställda, där det gäller att leverera enligt avtal, vara flexibel och beredd på förflyttningar och förändringar, att själv stå för vissa kringkostnader och att inte bryta mot någon av alla paragrafer, för då blir det kontraktsbrott.

Flyger sjuka

Det finns också en oro över att göra sig obekväm genom att stanna hemma och vara sjuk för ofta, för då kan det hända att man blir utfrågad av uppdragsgivaren. En pilot vi talar med har själv flugit sjuk, en annan berättar att han vid flera tillfällen flugit med besättning som varit sjuk.

En stor del av Ryanair-piloterna arbetar på egna kontrakt, enligt facket är det cirka 75 procent, enligt Ryanair själva så är det färre än hälften. Kontrakten skrivs med det engelska företaget Brookfield Aviation International, som sedan i sin tur förmedlar piloterna till irländska Ryanair.

Andra stora flygbolag säger sig inte använda kontraktsanställda på samma sätt som Ryanair. Lufthansa, British Airways och SAS säger till Rapport att 100 procent av piloterna är fastanställda direkt av flygbolaget. Norwegian uppger att 94 procent är fastanställda men att man kommer utöka intaget av piloter från bemanningsföretag.

”Orimlig press”

Det svenska pilotfacket har inte kollektivaavtal med varken Ryanair eller förmedlingsföretaget, så därför kan de inte företräda Ryanairs piloter när de får problem med sin uppdragsgivare. Gunnar Mandahl är ordförande för Svensk pilotförening, och han är kritisk till den här typen av upplägg, där man inte omfattas av de trygghetssystem man får som anställd av en arbetsgivare. Han tycker att det ställer för stor press på den enskilde piloten:

-I det här yrket så ser jag det som extra dåligt för att det sätter en orimlig press på individen i en del fall som kan vara osunt ur säkerhetssynpunkt. Det kan också handla om väder, last, tekniska problem på flygplanet. Det är aldrig populärt att ställa en maskin med 200 passagerare någonstans och låta flygbolaget bekosta hotell, förseningspengar etc.

Ryanair: Falska anklagelser

Europeiska pilotfacket flaggar nu för att man snart kommer att agera mot Ryanair efter att ha granskat kritiska vittnesmål från lågprisbolagets piloter. Europafacket EFT kräver sedan länge att Ryanair respekterar rätten till kollektivavtal och fackmedlemskap i alla länder. Men allt det här är falska fackliga anklagelser säger lågprisbolagets kommunikationschef Stephen McNamara i en skriftlig kommentar till Rapport.

Stephen McNamara medger att de ifrågasätter sjukskrivningar, men det gör, menar han, de flesta företag. Övriga anklagelser från piloterna är enligt Stephen McNamara falska.

Nina Löfgren

nina.lofgren@svt.se

Robert Cederholm

robert.cederholm@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.