Foto: SVT

Personalens inflytande kortade vårdkön

Uppdaterad
Publicerad

Sjukhuset i Skövde har fått bort sin operationskö genom att ändra arbetssätt. En viktig del är att ge personalen mer inflytande.

– Det känns jättekul att man tillsammans förändrat en situation som inte var bra, vare sig för medarbetare eller patienter, säger Anders Plantin, överläkare vid Skaraborgs Sjukhus och forskare vid Chalmers.

För några år sen var operationskön på kirurgkliniken i Skövde i snitt 120 dagar. Kliniken klarade inte vårdgarantin och personalen slet och stressade. Våren 2010 fick överläkaren Anders Plantin ett uppdrag att leda ett förbättringsarbete. Ett arbete som han också studerade som forskare på Chalmers. Efter två år kunde han konstatera att kötiden minskat till 30 dagar.

Skulle hela sjukvården effektiviseras på liknande sätt som i Skövde blir vinsterna för samhället enorma, enligt forskare på Chalmers. Det handlar om flera miljarder varje år.

– Det finns uppskattningar att vinsterna kan bli upp till 20, 30 procent bara genom att jobba mer effektivt, säger Andreas Hellström, sjukvårdsforskare på Chalmers.

Det handlar inte att skjuta till mer resurser, eller att jobba mer, utan om att jobba smartare. Inspirationen till förändringsarbetet kommer från hur industrin arbetat med liknande frågor.

Anders Plantin tror att en av nycklarna till framgången i Skövde är att förändringarna drivits av medarbetarna själva.

För att nå resultat skapades grupper med anställda från olika yrken som diskuterade problem och förslag till lösningar. Ett konkret exempel var problemet med läkarschemat och läkarnas ojämna närvaro.

– Vi upplevde det som ett hinder i flödet för patienterna. Det lämnades återbud till operationer och ingen ersatte. Där har vi sett en tydlig förbättring, säger sjuksköterskan Kristel Källeskog.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.