Gruppen så stor att barnen inte kan varandras namn

Uppdaterad
Publicerad

På avdelningen Ugglan på förskolan Ängstugan i Spånga är det 34 barn. Det är för många tycker föräldrarna, som har klagat till kommunen gång på gång.

– Det känns som om barngruppen är på tok för stor för så små barn. Det har funnits barn som har klättrat över staketet, barn som har bråkat med varandra och så vidare. Jag tror att det beror mycket på att det är svårt att hålla ordning på en så stor grupp, säger Tobias Hedwall, förälder till ett av barnen på Ugglan.

En annan förälder delar oron.

SVT granskar förskolan

– I Stockholm har man rekommenderat att det ska vara 18 barn per grupp, och det måste ju ha funnit ett syfte med det. Nu är det den dubbla storleken på grupperna, säger Katrin Chieux, också hon förälder till ett barn på Ugglan.

Mindre grupper skapar trygghet

Internationell forskning visar att det faktiskt är viktigare att ha små barngrupper än att man har gott om personal, detta för att barnen ska kunna skapa trygga relationer, berättar den legitimerade psykologen Malin Broberg som är medförfattare till boken ”Anknytning i förskolan”.

– Vi tycker att 18 barn är gränsen i en storbarnsgrupp. Det är för överblickbarhetens skull och för kontinuiteten, men också för att vi inte tycker att det ska vara mer än fem barn per vuxen, inte heller bland de större barnen, säger Malin Broberg.

Hon menar att det finns studier som visar att barnens stress ökar ju fler vuxna de har runt sig. Med fler än fyra vuxna uppstår det lätt stressituationer då barnen inte vet vem som ska möta dem för dagen och vem som ska finnas där när de behöver det.

Malin Broberg tror inte att lösningen på problem med stora avdelningar är mer personal. Hon menar att på stora enheter med väldigt många barn och mycket personal så är risken större att barnen känner sig vilsna och osäkra.

– Det kanske skulle fungera bättre bland de större barnen. Men för de små är den kontinuerliga kontakten med ett mindre antal vuxna det viktigaste för att barnen ska känna sig lugna och trygga, säger hon.

Har pedagoger som arbetar med barnens lärande

Berit Jirdén är förskolechef på Ängstugan.

– Vi ser ju hur barnen mår och vi har pedagoger som jobbar barnens lärande och utveckling. Vi har även ett nära samarbete med vårdnadshavarna när det gäller barnens utveckling, säger hon.

Berit Jirdén förklarar att hon och personalen möter föräldrarnas uttryckta oro med stor respekt. Men hon menar att det inte är möjligt att dela upp barngruppen i två avdelningar på grund av begränsade lokalmöjligheter.

Tobias Hedwall, förälder till ett barn på förskolan berättar att hans dotter inte kan kompisarnas namn.

– Nej, det tror jag inte att hon kan, inte allas. I den här åldern söker barnen trygghet. Blir det för många personer så blir det svårt att hålla reda på de andras namn, både på barnen och personalen, säger han.

Men förskolechef Berit Jirdén tycker inte att det finns några problem.

– Nej, när all personal är på plats då har vi en bra verksamhet. Det är viktigt att vi har en lämplig sammansättning, säger hon.

Berit Jirdén tar synpunkterna på att barnen inte lyckas lära sig alla namn i klassen med ro.

– Ja... så kan det ju vara, att man inte vet alla kompisars namn, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar förskolan

Mer i ämnet