Så vill Google kartlägga dig - ändrar reglerna

Google lanserar en ny, enligt företaget, förenklad säkerhetspolicy som ska omfatta företagets samtliga tjänster. Kritiker befarar att det ska bli ännu lättare för nätjätten att samla in information om sina användare.

I takt med att Googles tjänster blivit allt fler och integrerade, nu senast när Google+ sjösattes förra året för att på allvar ta upp konkurrensen med Facebook, har också regelverket vuxit till en svåröverblickbar snårskog om 70 sidor.

Säljer annonser
Därför säger Google att man nu vill förenkla sekretesspolicyn för att bli tydligare mot såväl användare som annonsörer.
Policyn börjar gälla den 1 mars.

-Kort sagt, vi behandlar dig som en och samma användare av alla våra tjänster vilket kommer att innebära en enklare och mer intutitiv upplevelse av Google, skriver företaget i sin blogg.

Effekten väntas dock bli en hårdare integrering av företagets produkter. Google tar sig rätten att samköra användardata från sina tjänster på ett mer långtgående vis. Följden blir annonser som ligger än mer skrämmande nära användarens verklighet.

Har du bloggat om att du inte köper det där gymkortet i januari i alla fall? Google kommer att ta bort dessa annonser. Mejlat en kompis om att du tänker köpa en hundvalp? Google lägger in annonser om kennlar i närheten.

Enligt Google kommer företaget inte att vidarebefrodra informationen den samlar in genom tjänster som exempelvis Google Bilder, Google Nyheter, Google Grupper, Google Bloggsök, Gmail, Google Earth och Google Analytics, direkt till annonsörerna.

Däremot använder Google den informationen när de säljer annonsplatser. Genom att synkronisera sina tjänster skräddarsys annonserna för varje användare och Google kommer därför att vara unikt för varje individ.

Användarna är produkten
Enligt Mashable, en nyhetssajt för sociala medier, kan den information Google samlar in om varje användare vara värd mellan 50 till 5.000 dollar per år, alltså uppemot motsvarande 34.000 kronor.

Google är ju, liksom Facebook, ett vinstdrivande företag som tjänar pengar på att människor nätverkar och delar historier och nyheter med varandra. Men produkten företagen tjänar pengar på är inte de tjänster som erbjuds, för de är ju gratis, utan användarna själva som reklammottagare.

-Hela deras börsvärde är relaterat till hur mycket data som samlas in och används, säger Jules Polonetsky, chef för Future of Privacy Forum, till SmartMoney.

Kommer inte undan
Och precis som med iTunes och andra onlinetjänster finns det inget sätt att komma undan övervakningen än att sluta använda tjänsten, vilket är ganska osannolikt då Google är världens största sökmotor.

Kriitiska röster höjs nu mot nätanvändarnas minskade chanser till privatliv.

EU-kommissionen har lagt nya förslag som bland annat syftar till att begränsa intrånget i nätanvändarnas privatliv. Även amerikanska jurister och kongressledamöter har reagerat och föreslår att nätjättarnas insamling av användardata ska begränsas, skriver SmartMoney.

Leif Näslund
leif.naslund@svt.se
Thomas Larsson
thomas.larsson@svt.se

Publicerad: