Experterna sågar Löfvens uttalande: Han var lam

Margot Wallströms tal stoppades av Saudiarabien. I SVT Gomorron kommenterade Stefan Löfven händelsen:

”Tråkigt”, var statsministerns första kommentar.

Nu sågas Stefan Löfven av de politiska kommentatorerna – som kallar reaktionen för lam.

– Hans utrikesminister har blivit förnedrad inför hela världen, säger Aftonbladets Lena Mellin i programmet.

Stefan Löfven kommenterade Saudiarabiens agerande för första gången i SVT Gomorron. Men statsministerns reaktion är för lam, menar två politiska kommentatorer.

– Hans utrikesminister har blivit förnedrad inför hela världen. Jag tror inte att han riktigt förstår att i en sån här situation så måste landets ledare sätta ner foten och tala om för omvärlden att så här behandlar ni inte en ledamot av min regering, säger Lena Mellin, Aftonbladet.

Saudiavtalet

Även Expressens politiska kommentator K-G Bergström är förvånad över Löfvens uttalanden.

– Det är ofattbart att efter denna kränkning av utrikesministern, så har Löfven inte starkare ord i sin arsenal.

”Vill innerst inne behålla avtal”

När det gäller Saudiavtalet låter Löfven som om ingenting har hänt, tycker Bergström. Han tror att Löfven inte markerar hårdare för att statsministern innerst inne vill behålla väldigt nära handelssamarbete, ”uppenbart helst vapenexport”, med Saudiarabien.

– Man ska komma i håg att han började sin bana som svetsare på Hägglunds i Örnsköldsvik som tillverkar krigsmateriel. Han har varit en Metallordförande som alltid har backat upp sådana här avtal och han har fortsatt på den linjen, säger Bergström.

Lena Mellin konstaterar att statsministern befinner sig i en väldigt tuff sits.

– Han befinner sig ju nu i något slags trefrontskrig. Dels mot delar av sitt eget parti, Miljöpartiet och mot näringslivet. Näringslivet vill förlänga avtalet som det är, de andra flankerna vill avsluta det helt och hållet.

”Nytt vapenavtal skulle utlösa regeringskris”

Man kommer ”skyndsamt” att ge besked om Saudiavtalet, enligt Löfven. Wallström lovade vid en utrikesdebatt i riksdagen den 11 februari att ge besked i frågan inom kort, men fortfarande en månad senare är det tyst, konstaterar K-G Bergström. Han tycker att förutsättningarna för Löfven att behålla någon militär del i avtalet är utsiktslösa.

– Det skulle utlösa en regeringskris. Jag kan inte tänka mig att mig att MP kan sitta kvar i en regering som fortsätter att exportera krigsmateriel till Saudiarabien.

Löfven säger att han vill omförhandla avtalet men har inte gett några besked om vad det innebär eller om man kommer att utesluta de militära delarna.

– Han vill innerst inne ha det här avtalet, och då kämpar han väl in i det sista, säger Bergström.

Saudiavtalet

Mer i ämnet