Felet finns på 25 av 27 plan, enligt en sammanställning från de skandi- naviska luftfartsmyndigheterna, uppger den danska tidningen Ingenjören.
SAS tillsynschef Karl-Erik Mårtensson säger att han är överraskad över att så många plan är felaktiga, men att det kan bero på att det handlar om ett material- eller konstruktionsfel.
Nyligen havererade två Dash-plan pga en rostig bult på landningsstället.
Vill inte skylla på SAS
Karl-Erik Mårtensson säger att planen varit underhållna enligt det program som finns och att felen därför inte borde ha kunnat uppstå. Men han vill inte lägga skulden på SAS eller de bolag som haft hand om underhållsarbetet för Dashplanen.
-Man kan inte kolla allt vid varje tillfälle. Mycket av kontrollerna styrs också av de erfarenheter som man skaffat sig och kontrollerna sker ju efter vissa intervaller, flygtimmar, säger Karl-Erik Mårtensson.
Ser ingenting utanpå
Han anser att kontrollerna av Dashplanen i fortsättningen även måste omfatta hydrauliken i landningsställen.
-Man ser ju ingenting utanpå. Man måste skruva upp och noga titta inne i landningsställen.