Foto: TT

SAS provar gammal matolja i tanken

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolagen SAS och Norwegian ska inom kort pröva frityrolja som drivmedel. Under november ska flygbolagen genomföra flygningar med begagnad olja i tanken.

I samband med en miljökonferens på tisdag ska SAS göra en testflygning från Arlanda till Östersund med tio procent syntetiskt biobränsle, som SAS föredrar att kalla oljan, och resten vanligt jetbränsle i tanken. Och den 11 november kommer SAS och Norwegian att genomföra två inrikesflygningar i Norge där 45 procent av drivmedlet är frityrolja.

Första steget

Satsningarna är en fortsättning på de tester med olika gröna bränslen som flygbolag gjort i flera år världen över.

– Det nya är att vi testar det här i Skandinavien, säger Lars Andersen Resare, miljö- och hållbarhetschef på SAS.

Enligt honom är försöket ett steg i en riktning mot en mer hållbar flygbränslehantering.

– Det man tittar på inför kommande år är att i stället för begagnad olja använda skogsavfall, säger han.

Tester som gjorts visar att upp till hälften av det vanliga jetbränslet kan ersättas med syntetiskt biobränsle. Enligt Andersen Resare kan det resultera i en minskning av utsläppen med 40 procent.

”Måste bli billigare”

Ska ni åka runt och hämta upp gammal frityrolja från hamburgerkedjor?

– Leverantörer som gör bränslen har olika distributionskedjor där de kan samla ihop råvaror, det sker ju redan i dag så att det här är ytterligare ett sätt att använda det, säger Lars Andersen Resare.

Men om det är 2-3 gånger dyrare än vanligt bränsle så kan man väl inte säga att det är riktigt kommersiellt gångbart?

– Nja det är ju kommersiellt gångbart för vissa typer av flygningar, men om vi ska vilja se det på alla flygningar så måste det bli billigare.

Vill ni ha subventioner alltså?

– Vi vill sätta strålkastarljuset på vad som krävs för storskalig produktion. Men vi ser ju inom andra transportslag hur man hanterar biobränslefrågan, det är väl dags att fundera på om man kan göra samma sak med flyget.

Även i Kina

I Kina pågår försök med att använda gammal matolja som flygbränsle i större skala. I en första anläggning räknar flygplanstillverkarna Boeing och Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) med att kunna konvertera 240 000 liter frityrolja till bränsle. I Kina tror bolagen att det totalt skulle kunna framställas 1,8 miljarder liter bränsle om året.

Problemet i dag är att det syntetiska biobränslet kostar upp till tre gånger mer än jetbränslet.

Enligt en tidigare rapport kan produktion av syntetiskt biobränsle till konkurrenskraftiga priser vara på plats i Norge före 2025.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.