SJ använde resenär som försökskanin

Uppdaterad
Publicerad

Lisa Halvorsen anade inget när brev började dimpa ner i brevlådan med biljetter och fakturor från SJ. Men det visade sig att SJ:s leverantör skapat en fiktiv kund vid namn Weakly Halvorsen – som fått liv genom Lisa.

Det började med ett brev till en Weakly Halvorsen som kom hem till familjen Halvorsen och innehöll ett SJ-kort.

Lisa Halvorsen avfärdade det som reklam och kastade det i papperskorgen. Men sen kom flera försändelser, den här gången med biljetter till Abba-museet, en tågbiljett från SJ och en faktura på 700 kronor.

– Min man ringde och sa att vi inte beställt några biljetter och skickade tillbaka dem. Då fick vi en indikation om att det handlade om någon slags test, men vi förstod fortfarande inte att det handlade om mig, berättar Lisa Halvorsen för SVT.

Lisa var Weakly

Två veckor senare kom information om att SJ tagit en kreditupplysning på Lisa efter att hon beställt biljetter via faktura – något hon aldrig gjort.

– Då förstod jag att Weakly var jag, eller vad man säger. Det är en absurd historia det här.

När hon ringde för att få veta hur det kan ha skett berättade SJ att det handlade om tester av deras system, men de förstod inte hur det kan ha involverat en riktig person. SJ lovade också att det inte ska hända igen.

När hon ännu en gång får biljetter i brevlådan och en faktura på närmare 2.000 kronor bekräftade SJ att det handlade om tester från leveransföretaget Logica och att det inte var meningen att det skulle gå ut i skarpt läge.

Datainspektionen utreder

Lisa Halvorsen har nu anmält företagen till Datainspektionen och ställer sig frågande till hur de kan använda hennes personuppgifter till tester.

– Jag har ingen aning om hur de kopplat ihop oss, jag och fiktiva personen Weakly, och jag har inte fått nåt svar på det. De verkar inte förstå hur det här kan ha hänt heller, säger Lisa Halvorsen.

Varken SJ eller Logica (nu CGI) vill kommentera händelsen, utan hänvisar till att Datainspektionen granskar vad som hänt. SJ vill inte heller kommentera om det har hänt någon annan.

Utöver kreditupplysningen, som SJ nu utreder om de kan dra tillbaka, har inte Lisa Halvorsen drabbats av händelsen.

Men var du aldrig sugen på att behålla någon av alla biljetter och gå gratis på Abba-museet?

– Nej, vi skickade tillbaka alltihop, säger Lisa Halvorsen med ett skratt.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.