Foto: TT

Självkörande bil ger sjuka ny chans

Uppdaterad
Publicerad

När bilen sköter allt själv spelar det mindre roll om personen bakom ratten är sjuk, full eller sover, konstaterar Transportstyrelsen.

De senaste åren har tekniken som ska kompensera för mänskliga misstag i trafiken utvecklats i snabb takt. Det finns bilar som bromsar automatiskt om man är nära en olycka, hjälper till att styra, håller avståndet och fickparkerar själva. Google har utvecklat en helt förarlös bil och flera biltillverkare har också sådana forskningsprojekt. Bland annat Volvo Personvagnar som ska testa självkörande bilar i trafik 2017.

För att ta reda på hur trafik- och fordonslagar behöver förändras har Transportstyrelsen gjort en förstudie som presenterades på måndagen på trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.

Beroende av tekniken

Eftersom de system som är aktuella nu kräver att en person är på plats i bilen och är redo att ta över krävs inga större lagförändringar. Man behöver ha körkort och ansvaret för en olycka går in under dagens trafikregler. Föraren är med andra ord ansvarig, men enligt Transportstyrelsen sker en förskjutning mot tillverkaren.

– Vi är redan i dag beroende av tekniken. Om det är tekniken som går sönder lär man inte fällas för vårdslöshet, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

I framtiden ser Transportstyrelsen nya möjligheter för personer som får sina körkort återkallade på grund av sjukdom.

– Vi måste fundera på hur vi bedömer medicinska tillstånd när tekniken utvecklas och bilen kör helt själv, säger Staffan Widlert.

Det kan bland annat handla om personer med synbortfall, epilepsi, diabetes eller andra sjukdomar där man riskerar att tappa medvetandet. Att vara berusad eller sova finns det heller egentligen inga hinder för.

Som att åka hiss

– Tekniken kommer att köra omdömesgillt oavsett. Tekniken kör inte för fort, inte berusad och tappar inte koncentrationen, säger Staffan Widlert som gör jämförelsen med en hiss.

– Nu för tiden är den ingen som kör hissen utan vi litar på att den fungerar.

Men det dröjer ännu ett tag. Transportstyrelsen tror att det handlar om minst ett tiotal år innan självkörande bilar blir vanliga i trafiken. Fram till dess krävs fortsatt arbete för att samordna lagstiftning inom FN och EU.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.