– På kort sikt gynnar sol och värme i första hand bland annat restauranger i kustnära områden, glassförsäljare och affärer som säljer shorts och t-shirts, säger John Magnus Roos, doktor i psykologi och forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap.
– Det blir betydligt fler impulsköp där man till exempel plockar åt sig en skjorta eller två utan att prova.
Förlorarna i sommarhettan är heminredning och viss typ av hemelektronik.
Mer till välgörenhet
Vädret påverkar enligt forskarna framför allt två faktorer – humöret och hur lång tid man tillbringar i en affär.
– Är det dåligt väder handlar vi som en sorts kompensation. Är det bra väder handlar vi för att man oftast är på bra humör. Visst kan värmen också vara en stressande faktor – men det leder i många fall till att man tar första bäste grej man hittar utan att gå runt och jämföra priser, säger Roos.
Värmeböljan gör oss också mer utåtriktade och enligt John Magnus Roos yttrar det sig bland annat i att vi köper mer presenter, skänker mer till välgörenhet och handlar mer ekologiska varor.
Stannar i Sverige
En sommar som den i år kan också vara positiv rent nationalekonomiskt, tror han.
– Vi har fått den sol som de flesta längtat efter – och därför kan vi stanna hemma i höst och spendera pengar i landet i stället för under en charterresa. Dessutom är en sommar som denna på sikt bra för utländsk konsumtion i Sverige.
Forskarna har också noterat att dåligt väder innebär ökad internethandel.
– Rent rationellt borde det ju vara så att man beställer saker via datorn när det är fint väder så man kan vara ute resten av tiden. Men vi väljer att ägna mer tid åt det när det är regnigt och blåsigt.