Spelreklam för tre miljarder

Publicerad

Nästan tre miljarder har hittills i år satsats på att få svenskarna att spela mer. Utbudet av spel online – som nätpoker och kasino – ökar explosionsartat. På Spelberoendes Riksförbund är de djupt oroade.

Ordförande Kim Grahn kräver att staten sätter ner foten.

– Svenska staten skulle aldrig tillåta att det görs lika mycket reklam för alkohol som det görs för spel på nätet. Det bara sköljer reklam över oss från utlandet, fullständigt oreglerat. Jag är övertygad om att staten kan använda sig av påtryckningar på något sätt, säger hon till TT.

– Vi är mycket kritiska till utvecklingen. Marknadsföringen specialiseras och blir allt mer riktad till specifika grupper man vill locka; unga, kvinnor och så vidare.

Utan tillstånd

Även Svenska spel lägger mycket pengar på marknadsföring, men det är inte i närheten av vad de utländska bolagen utan statligt tillstånd att bedriva spel i Sverige satsar, hittills i år mer än ett par miljarder, enligt nya siffror från Sifo/RM.

Onlinespelen är särskilt lömska, enligt Spelberoendes Riksförbund.

– Omfattningen är fortfarande liten om man jämför med oddset och hästar, men det är lättare att bli spelberoende av onlinespel.

Mellan 10 och 15 procent av dem som börjar med onlinespel hamnar i spelberoende, berättar Kim Grahn.

– De är farligare för att de är så snabba, man hinner inte tänka efter. De är lättillgängliga och man kan sitta hemma och spela 24 timmar om dygnet.

Unga män ökar mest

Gruppen spelberoende unga män i åldrarna 18-24 år ökar mest.

– Utvecklingen vi ser är att ungdomar i ännu högre grad kommer att hamna i svårigheter. De blir kanske inte spelberoende, men får ekonomiska bekymmer.

Ett så kallat främjandeförbud utreds för närvarande och andra länders spelsystem undersöks. Knäckfrågan är om Sverige bör införa ett licenssystem som öppnar upp för utländska aktörer eller inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.