Foto: stardoll.com

Köp inne i spel för barn förbjuds

Uppdaterad
Publicerad

I dag kom domen i Marknadsdomstolen om tvisten mellan Konsumentombudsmannen och webbsajten Stardoll, som erbjuder betal-spel som riktar sig till barn.

Marknadsdomstolen förbjuder nu Stardoll AB att använda sig av vissa uppmaningar och påståenden, som till exempel: ”köp”, ”köp fler”,”uppgradera”, och ”innan det är för sent”.

Stardoll AB tillåts inte heller marknadsföra sina produkter genom att skicka elektronisk direktreklam till barn under 16 år. Om de bryter mot något av dessa förbud får de böta en miljon kronor.

Det här är den första domen i Sverige med stöd av EU:s direktiv och så kallade ”svarta lista” om otillbörliga marknadsföringsmetoder när det gäller köpuppmaningar mot barn. Domen blir därmed prejudicerande för samtliga EU-länder och kommer att beröra en lång rad liknande webbsajter.

Vd: Får konsekvenser

Stardolls vd Mattias Mischke är förvånad och besviken över Marknadsdomstolens dom och menar att den kommer att få stora konsekvenser för hela den svenska spelmarknaden.

–Vi sitter här och tar oss för pannan och undrar hur vi ska agera. Ska det verkligen vara förbjudet att sälja dataspel där man kan köpa saker inne i spelen – kan det verkligen vara meningen?

Mattias Mischke konstaterar att de visserligen vunnit på flera punkter i tvisten med Konsumentombudsmannen, men samtidigt förlorat på två mycket viktiga punkter:

–Marknadsdomstolen säger att det är okej att bedriva online-spel som vi gör, att minderåriga kan och får bli medlemmar hos oss och kan fatta sina egna köpbeslut, samtidigt får vi inte använda ord som ”köp” och ”uppgradera” och då undrar man hur man ska kunna sälja något i spelet.

KO: Viktigt att gränser satts

–Sedan jämställer de vår reklam inuti spelen med direktreklam i brevlådan, och då undrar man om de vet vad de håller på med, säger Mattias Mischke, som befarar att domen kommer att få mycket stora konsekvenser både för Stardoll och hela den svenska spelmarknaden:

–Vi befinner oss på en internationell marknad där vi konkurrerar med andra företag som inte kommer att ha samma begränsningar som vi har.

Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson säger att fallet är principiellt viktigt och att regler nu sätts för vad som är tillåtet.

–Det är glädjande att Marknadsdomstolen sätter ner foten.  Det här rör sig om ett principiellt viktigt fall där det nu genom domen har satts en gräns för vad som är tillåtet på den här typen av mötesplatser där målgruppen är barn.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.