Storbankerna slåss om blancolånen

Nu är det inte bara butiker och finansbolag som vill få oss att ta snabba lån utan säkerhet. Storbankerna ger sig också in och slåss om kunderna, men marknadsföringen går så långt att den är olämplig, säger Konsumentverket till Aktuellt.

-Marknadsföringen på blancokrediterna är väldigt påträngande och finns överallt. Man marknadsför lyxiga produkter, att genomföra sina drömmar, eller att få någonting extra, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande konsumentombudsman.

Hittills är det andra än bankerna som har synts och hörts mest när det gäller och locka kunderna att ta konsumtionslån. Men nu är det flera storbanker som satsar på de här kunderna.

-Många av våra kunder i dag har den typen av krediter hos andra, kanske finansbolag, och betalar skyhöga räntor. Kan vi erbjuda bättre villkor till våra kunder så gör vi gärna det, säger Arne Liljedahl, finanschef på Nordea.

-Det är ett behov som våra kunder har. Man behöver investera i ny bil kanske, eller nya kapitalvaror hemma, och då vill vi kunna ge en bra finansiering till våra kunder, säger Kjell Hedman, vice vd på Föreningssparbanken.

Lätt att låna
Svenskarna lånar mer och mer till konsumtion - nu är lånen utan säkerhet uppe i 117 miljarder kronor. Lånen har tagits via butiker, postorderkedjor och finansbolag. Det är de här kunderna bankerna vill åt, och de ska lockas med räntor på mellan fem och tio procent. det är lägre än många alternativ, men fortfarande rejält över andra bankräntor.

Och även från storbankerna är nu beskedet att det är lätt att låna. Vissa ger besked direkt i luren.

På ett Nordeakontor hittade Aktuellt dessutom en skylt med ett erbjudande om gratis biobiljett om man tog ett lån. Den blev dock snabbt undanplockad när TV-kameran kom in i banklokalen.

Aktuellt: Vad har ni för speciellt erbjudande om man tar lån utan säkerhet i dag?

Tomas Ericsson, kontorschef på Nordea: Det kan jag inte svara på.

Aktuellt: Men du är ju kontorschef, det måste du väl veta?

Tomas Ericsson: Det är möjligt att man har ett erbjudande till de kunder som vill diskutera den här typen av frågor.

Aktuellt: Det stod att man fick en biobiljett. Hur ser du på den här typen av erbjudanden?

Tomas Ericsson: Det händer att man har den sortens erbjudanden för att skapa en relation till kunden. Ibland handlar det om lån, ibland handlar det om något annat.

-Det är i och för sig tillåtet att ha kombinationserbjudanden, men just i det här sammanhanget är det inte bra eftersom det drar uppmärksamheten från själva krediten och villkoren för den, och vilken belastning den kan innebära för den enskildes ekonomi. Man kan ifrgastätta om det är förenligt med god kreditgivningssed, säger Marianne Åbyhammar.

-Vi har väldigt initiativrika medarbetare på Nordea. Om det skulle vara något kontor som erbjuder en biobiljett till kunden så får vi väl titta på det, säger finanschefen Arne Liljedahl.

Publicerad: