Foto: TT/Montage

Stort haveri på Swedbank

Uppdaterad
Publicerad

Stora störningar drabbade Swedbank på torsdagskvällen. Kunder kunde varken betala med kort eller ta ut pengar ur uttagsautomater.

I stort sett inget fungerade för Swedbanks kunder natten till fredagen. Mobil- och internetbanken var utslagen, och det gick inte att betala eller få ut pengar ur uttagsautomater med bankkort.

Swedbanks sajt, och därmed internetbanken, kraschade klockan 20.30 på torsdagskvällen.

Började fungera igen vid tretiden

På Facebook skrev Swedbank Sverige strax före tre, natten till fredag, att det mesta verkade fungera igen. Det gäller såväl onlinetjänster som mobilbank, internetbank samt kort och automater.

Flera Facebookanvändare hade kommenterat det tidigare haveriet:

”Jag sitter i en jättejobbig situation här, jag befinner mig i San Francisco och kan inte betala något, har inga kontanter och kan inte boka något hotell för i kväll. Jag har panik här, vad ska jag ta mig till? Jag har inget annat kort heller? Jag känner ingen och vill verkligen inte sova på gatan i natt. Det måste finnas något ni kan göra? Ska jag gå till svenska ambassaden?” undrade en av skribenterna.

”Sannolikheten för det här är extremt liten”

Det tekniska haveriet uppstod i samband med en rutinmässig uppdatering som gjordes i går kväll, säger Swedbanks presschef Anna Sundblad.

– Vi har två system som är oberoende av varandra och när det första går ner ska det andra gå in i stället, men nu fick helt plötsligt även vårt andra system fel. Sannolikheten i att båda systemen ska slås ut är extremt liten, men nu hände det.

– Till våra kunder kan jag bara säga att vi beklagar det här djupt, det är helt oacceptabelt. Har man lidit någon ekonomisk skada av det här så ska man kontakta oss, vi har rutiner för hur vi ersätter det.

Enligt Sundblad började de tjänster som legat nere – internet-, mobil- och telefonbanken samt betal- och uttagskort – att fungera igen vid tretiden i natt.

– Nu för vi en dialog med vår leverantör, för det här får inte hända. Vi måste säkerställa att det inte upprepas, säger hon.

”Ovanligt med så totala haverier”

Det är ovanligt med så totala haverier som det som drabbade Swedbank, enligt Anders Nilsson, säkerhetsexpert på datasäkerhetsföretaget Eurosecure Eset.

– Oftast har banker flera backup-system. Det ska inte finnas en punkt som kan drabbas och slå ut allt. Men samtidigt, när det är så känsliga system kan det vara svårt att ha backup på alla delar. Det finns känsliga punkter som det kan det kan vara svårt att ha två av, säger han och fortsätter:

– Men överlag är svenska banktjänster säkra.

Swedbank har också tidigare meddelat att den inte är berörd av den uppmärksammade ”Heartbleed”-buggen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.