SAS norska dotterbolag SAS Braathens har också tvingats ställa in minst 50 flygningar sedan mer än 50 piloter och styrmän sjukanmält sig.
Bakgrunden är den senaste tidens för- handlingar om uppsägningar av piloter. Även SAS-ledningens planer på att splittra bolaget i mindre enheter har skapat oro.
”Inga störningar hittills”
Vid lunchtid hade SAS tvingats ställa in ett 80-tal avgångar från Kastrup, däribland fyra avgångar till Stockholm och en till Landvetter utanför Göteborg.
-I flygtrafiken från Arlanda har vi hittills inte haft några störningar eller inställda avgångar, sade SAS informationschef Bertil Ternert till TT före lunch på måndagen.
Dålig stämning bland piloterna
Senare i veckan fortsätter MBL-förhandlingarna mellan pilotfacken och SAS om bolagiseringen av Scandinavian Airlines.
SAS vill föra över de svenska och danska piloterna till de självständiga dotterbolagen i de båda länderna. Men pilotfacken protesterar och hävdar att SAS bryter mot en överenskommelse från 2004.
Fackordföranden för de danska piloterna, Mogens Holgaard, beskrev på morgonen stämningen bland piloterna som dålig.
-Den är närmast på kokpunkten, säger han till Sydsvenskan.se
SAS bolagiserade 2004 det största dotterbolaget, Scandinavian Airlines, i tre självständiga bolag: SAS Sverige, SAS Danmark och SAS Norge och den interkontinentala trafiken hamnade i ett separat bolag under SAS-konsortiet.
Känner sig hotade
Tanken är att de nationella bolagen ska stå på egna ben och konkurrera med egna meriter på respektive hemmamarknad.
Piloterna i Sverige och Danmark och långlinjepiloterna fick vid bolagiseringen vara kvar i SAS-konsortiet eller det gamla SAS, enligt överenskommelsen med pilotfacken.
Och piloterna i Sverige och Danmark befarar nu att deras anställningstrygghet och avtalsrätt hotas om de förs över till de nationella bolagen, skriver TT.