Studie: Kaffe kan ge mindre barn
Gravida som dricker mer än två koppar kaffe om dagen riskerar att få barn med låg födelsevikt, enligt en studie som inom kort publiceras facktidskriften British Medical Journal.
Publicerad
Den brittiska livsmedelsmyndigheten FSA skärper nu sina rekommendationer från tidigare tre koppar kaffe om dag- en till två, från 300 milligram koffe- in till 200, med anledning av studien gjord bland 2.500 gravida kvinnor.
I Sverige kvarstår rekommendationen på tre koppar. -Effekterna på födelse- vikten är väldigt marginell, säger Emma Ankarberg på Livsmedelsverket.