2011 skrotades det individuella programmet och ersattes av fem olika introduktionsprogram, till för de elever som saknar behörighet till gymnasiet efter nian.
Syftet med förändringen var att skapa tydligare studievägar anpassade efter varje elevs behov. Men enligt studie från Skolverket har det målet ännu inte nåtts.
I rapporten svarar sex av tio rektorer att det är svårt att individanpassa utbildningarna. Dessutom uppger mer än hälften av skolorna att de sällan får tillräcklig information om elevernas bakgrund och förutsättningar för att kunna ta fram individuella studieplaner.
Utmaning för skolorna
Nära var femte elev på gymnasiet går på ett introduktionsprogram och enligt Skolverket har många av eleverna mycket kvar att komplettera från grundskolan och inte heller en bild av vad de vill göra i framtiden. Det innebär enligt myndigheten stora utmaningar för skolorna.
– Det är skolans uppgift att stötta dessa elever, och i det har skolans studie- och yrkesvägledning en mycket viktig funktion att fylla, säger Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, i ett pressmeddelande.
Det största introduktionsprogrammet och det som växer, är språkintroduktion som ska hjälpa nyanlända till gymnasieskolan. Här är det också många som väljer att avbryta sina studier. Enligt Skolverket kommer detta program att kräva mycket av skolorna framöver.