Svenskarnas konsumtionsvanor – Stora utgifter för presenter

Vi köper presenter för 49 miljarder kronor per år. Då är julklapparna inte medräknade. Faroch morföräldrar lägger mest pengar på presenter. De dyraste gåvorna ges vid barnens bröllop.

Enligt en undersökning som Nordea gjort tror hushållen att de lägger 27 miljarder per år på presenter men det är en rejäl underskattning. När man frågar vad man gett vid varje enskilt tillfälle blir det betydligt mer.

Dyrast är bröllopspresenter till de egna barnen som går på drygt 6.000 kronor i snitt.

Men de presenter vi oftast köper är födelsedagspresenter till barn, både egna och andras.

-Barnfamiljer tänker inte på att de ständiga barnkalasen när barnen är små kostar en del. Kanske borde man ha en egen presentkategori i sin budget, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Generösast är far- och morföräldrar mot barn och barnbarn.

-De har ofta både tid och råd.

Att det känns viktigt att ge fina presenter visar inte minst att låginkomsttagare ger mer sett till andel av inkomsten är höginkomsttagare.

-De gräver stora hål i sin kassa för att kunna ge en fin present, konstaterar Gabrielsson.

Kanske behövs en större uppriktighet. Förmodligen är det viktigare både för den som firas och den som firar att man kommer och är med på festen än att presenten är tjusig.

TT

Fakta: Värdepapper ges till nyfödda

Ur undersökningen:

• Far- och morföräldrar är mest generösa och ger presenter för närmare 10.000 kronor per år.
• Barns födelsedagar är den vanligaste orsaken till presentinköp.
• Kvinnor är flitigare presentköpare än män.
• Bröllopspresenter kostar i snitt 6.000 kronor.
• Studenten får present för i snitt 1.800 kronor.
• Konfirmandens present kostar i snitt 1.220 kronor.
• Värdepapper och fonder ges i första hand till nyfödda medan studenten och konfirmanden får kontanter.

Undersökningen är gjord av Synovate på Nordeas uppdrag mellan den 10 och 22 februari i år. Via webbpanel har 1.115 personer i åldrarna 18 år och uppåt tillfrågats.

Källa: Nordea

Publicerad: