Rökare får se upp – de är nämligen inte populära grannar på stranden. Foto: TT

Rökare stör mest på stranden

Uppdaterad
Publicerad

Tjuvar och rökare är det som folk verkar störa sig mest på under ett strandbesök.

Äldre irriterar sig även på hundar, men unga tycker att rökare och försäljare är värre.

Vad vi ogillar mest varierar beroende på hur gamla vi är. Ju längre upp i åren desto mer avskyr man till exempel vattenskotrar och lösa hundar på stranden.

– Ofta är det yngre som kör vattenskoter så det är inte så förvånande att de också är mer accepterande, men att de yngre stör sig på cigarettrök var en positiv överraskning, säger Kajsa Svärd, presskontakt på försäkringsbolaget If, som låtit YouGov genomföra undersökningen med drygt 3 500 svarande.

Att rökning uppfattas som så irriterande visade även resesajten Tripadvisors kartläggning från 2009 om vad vi ogillar på stranden. Då hade 3 800 personer tillfrågats och av dem ansåg 82 procent (ej åldersuppdelat) att det borde vara rökfritt vid poolen, 62 procent ville ha rökfria stränder.

Strandtjuvar är emellertid det största hatobjektet av alla, oavsett ålder är det vad vi avskyr mest.

Mer överraskande är kanske att förhållandevis få anser att barn som springer och skvätter sand är störande (elva procent totalt sett) eller att de som grillar på stranden stör (sex procent).

Detta uppges vi reta oss mest på under strandbesöket, beroende på ålder

 * Åldern 18-29: Strandtjuvar (53 procent), folk som röker i närheten (41 procent), försäljare (25 procent).

 * Åldern 30-44: Strandtjuvar (54 procent), folk som röker i närheten (42 procent), försäljare (27 procent).

 * Åldern: 45-60: Strandtjuvar (49 procent), försäljare (28 procent), hundar som går lösa (25 procent).

 * Åldern 61-74: Strandtjuvar (53 procent), vattenskotrar som kör nära land (34 procent), hundar som går lösa (29 procent).

 * Undersökningen är genomförd av Yougov i februari och mars i år med 3 591 svarande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.