Träflis – framtidens flygbränsle

Uppdaterad
Publicerad

Förra året upplevde flyget sin värsta kris någonsin. En av följderna har blivit att det satsas som aldrig förr på miljövänligt flyg. Redan i dag kan man driva flygplan på miljöbränsle och en av framtidens tillverkare finns i Sverige

Utanför Arlanda flygplats ligger en hög med stubbar och flis. I framtiden är det kanske det här som tar dig på resan till Thailand eller London.

-Så här ser det ut, skogsavfallet som ska bli flygbränsle om några år. Tekniken finns redan och är certifierad, säger Fredrik Jaresved, chef för hållbar utveckling vid LFV Arlanda.

För det satsas som aldrig förr på miljövänligt flyg, samtidigt som flyget upplevt sin värsta kris någonsin.

– Flygbolagen är oerhört intresserade av miljövänligt flygbränsle och intresset ökar, säger Fredrik Jaresved.

Miljön intressant vid förlust

Bara förra året gick flygindustrin med en förlust på 80 miljarder kronor, globalt sett. När man nu söker framtidens vinster har plötsligt miljöfrågorna blivit intressanta. Fliset kan vara en av lösningarna.

-Det är oerhört viktigt att visa att man gör någonting för att sänka utsläppen. Vårt långsiktiga mål är att halvera utsläppen per flugen kilometer fram till 2020, säger Lars Andersen, miljöchef på SAS.

Flygbolagen tävlar

Förra året gjordes flera testflygningar med hälften miljöbränsle. Bolag som SAS och British Airways tävlar nu om att marknadsföra sig som mest miljövänligt.

-Sänker vi bränsleförbrukningen så sänker vi utsläppen och kostnaderna. Det kan skapa förutsättningar för nya affärsområden och lösningar i flygindustrin, säger Lars Andersen.

Flygindustrin – precis som bilindustrin – hoppas att miljön ska få igång försäljningen.

-Industrin behöver alternativa bränslen för att kunna fortsätta växa. Jag tror att vi får se miljöbränsle i kommersiellt bruk redan 2012 eller 2013, men i liten skala, säger Richard Wynne, Boeings chef för omvärldsanalys.

Snabbare omställning

Om fem år kan en procent av allt flygbränsle vara miljövänligt. Problemet är att få igång produktionen – men sedan kan det gå undan.

-Jämfört med bilindustrin är det enklare. Det finns miljarder bilar och hundratusentals eller miljontals bensinmackar. I flygbranschen finns det runt 20.000 kommersiella flygplan och runt 500-1000 flygplatser. Så det går snabbare att ställa om, säger Richard Wynne.

Om fem år kan flishögarna ha blivit en fabrik som gör att en tiondel av Arlandas flygbränsle är miljövänligt.

-Anläggningen vi har tittat på skulle kunna klara av tio procent av Arlandas behov av flygbränsle. Det skulle kosta 5-7 miljarder så det behövs ju kapital, men vi räknar med att anläggningen redan är lönsam med dagens oljepriser, runt 60-70 dollar fatet, säger Fredrik Jaresved, chef för hållbar utveckling vid LFV Arlanda.

Andreas Öbrink

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.