Melodifestivalen – från töntstämpel till megaproduktion

Uppdaterad
Publicerad

Sanna Nielsen och Robin Paulsson presenterades idag som programledare för melodifestivalen 2015. En uppgift som förändrats över åren, i takt med att melodifestivalen vuxit.

Fyra deltävlingar, andra chansen och slutligen finalen den 14 mars på Friends Arena i Solna. Så ser upplägget på årets svenska melodifestival ut, och då har den ändå bantats något jämfört med de senaste årens upplagor. I takt med att tävlingen växt har pressen på programledarna ökat.

– Jag vet ju att jag kommer vara nervös precis innan kamerorna går på. Men jag gillar ju den där adrenalinkicken och det kommer gå bra, säger Sanna Nielsen.

Borttvättad töntstämpel

Fullt så uppstyrd som i år har musiktävlingen inte alltid varit. Många av de äldre upplagorna känns idag väldigt småskaliga och taffliga – liten studio, enkel bildproduktion, ett mindre pampigt tilltal. 

Melodifestivalen drogs länge med en töntstämpel och intresset dalade på 90-talet. Men artisten som vann -92, Christer Björkman, hade andra planer. Under hans ledning har evenemanget utvecklats till en superproffsig mastodontproduktion.

Se några av ögonblicken ur Melodifestivalens resa genom åren i klippet ovanför.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.