Var tionde dödsfall i trafiken självmord

Publicerad

Var tionde dödsfall i trafiken är i själva verket ett självmord enligt en ny klassificering där utredarna går på djupet. Tunga fordon är ofrivilligt inblandade i nästan hälften av fallen. – Jag hann inte tänka. Det bara small, säger en lastbilschaufför om bilen som styrde rakt mot fronten.

Lastbilen och släpet var fullastade med djurfoder. Morgonen kall och dimmig. Vägen rak.

– Tio meter framför mig svängde den mötande bilen plötsligt över mittlinjen. Jag väjde reflexmässigt. Både lastbil och släp välte ner i diket. Jag hade tur som klarade mig oskadd, säger chauffören om frontalkrocken i Skaraborg där den äldre mannen i personbilen dog.

En analys av de 103 dödsfall som klassades som självmord 2010-2013 visar att 43 procent involverade en tung lastbil antingen genom krock eller fotgängare som kastade sig framför.

Ett skräckscenario

För lastbilsförarna är det ett arbetsmiljöproblem som har börjat uppmärksammas allt mer. Nyligen höll Kollegahjälpen, ett samarbetsorgan mellan fack och arbetsgivare, ett möte om självmordsproblematiken.

Bengt Ramlid i Malmö, som är både präst och lastbilschaufför, är en av dem som har telefonjour för behövande kollegor.

– Att en bil styr mot en är ett skräckscenario. För lokförare har det länge funnits en krisplan vid självmord, men det har inte funnits på samma sätt för yrkesförare på vägen, säger han.

Kunskapen har ökat sedan Trafikverket för två år sedan började med en så kallad psykosocial utredning för alla dödsfall med frågetecken kring sig. Metoden har inneburit att fler fall bedöms som självmord. Från 6-7 procent 2010 och 2011 har andelen som klassats som självmord ökat till 10-11 procent 2012 och 2013.

Samtal med anhöriga

För att förstå om krocken varit avsiktlig kartläggs personens livshistoria bland annat genom samtal med en nära anhörig som görs av Anna-Lena Andersson, forskare på Trafikverket. Hon jobbar också som kurator på Uddevalla sjukhus.

– De allra flesta som begår självmord eller försöker har på något sätt kommunicerat detta i förväg. Även om det skett mycket subtilt, säger hon.

Det behöver inte ha varit verbal kommunikation, utan det kan vara praktiska förberedelser som att reda upp en konflikt, betala skulder eller ge bort saker.

En separation i samband med tidigare psykisk ohälsa kan vara utlösande.

Mitträcken hindrar

Bakgrundsinformation om personen vägs samman med olycksförloppet, om det till exempel saknas försök till väjning eller inbromsning, när en grupp av flera experter gör klassificeringen.

Sverige är en föregångare vad gäller metoden, som också skulle kunna användas för järnvägen, enligt Kenneth Svensson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

– Kunskapen är viktig för hur trafikmiljön ska utformas. Det kan handla om att försvåra tillgängligheten för fotgängare att komma ut på motorvägen och mittseparering av vägar fungerar både mot självmord och mötesolyckor, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.