Värmen ger järnvägen flera problem

Publicerad

Värmen orsakar just nu problem i det svenska järnvägsnätet. Det handlar bland annat om solkurvor och ett ökat antal signalfel på grund av höga temperaturer.

– Vi har högre antal fel i anläggningen och det ser man tydligt, säger Jonas Bruse, underhållschef på Trafikverket.

De senaste dagarna har tågtrafiken haft problem med stopp och förseningar. I vissa fall har resenärer fått sitta och väntat i stillastående kokheta tåg i flera timmar.

En del problem orsakas också av just värmen.

– Vi har ett högre antal fel nu som i alla fall delvis kan härröras till värmen. Bland annat ser vi en ökad frekvens av olika typer av signalfel, säger Jonas Bruse.

Det har även kommit in rapporter om solkurvor med både stopp och förseningar som följd.

Även bränder längs med banvallar har observerats.

– Eftersom det är väldigt torrt i terrängen krävs det väldigt lite för att få de här gräsbränderna som man kan få i banvallen. Det kan vara från gnistbildning från tåg som bromsar.

Bättre underhåll skulle kunna förhindra åtminstone en del av problemen, enligt Jonas Bruse.

– Ett rätt byggt spår som underhålls på rätt sätt, där får man inte solkurvor. Så är det. Det ska inte inträffa, säger han.

Fakta: Detta är solkurvor

  • Uppstår när stålet i rälsen utvidgar sig i värme.
  • Vanligast på äldre spår. Kan undvikas med rätt underhåll.
  • Förekommer oftare i Norden än i södra Europa som har jämnare temperaturer.
  • Förr lämnades mellanrum vid rälsskarvar, därav det karakteristiska dunkande ljudet.
  • Förra året konstaterades 56 solkurvor i Sverige.

Källa: Trafikverket (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.