Tågurspårning mellan Södra Station och Stockholms central. Redan i somras varnades det för att rälsen var dålig på sträckan. Foto: Scanpix

Varnade för farlig räls redan i somras

Uppdaterad
Publicerad

I augusti i år varnade banarbetare för att rälsen på sträckan mellan Södra Station och Stockholms Central, den så kallade getingmidjan, var farlig.

En banarbetare berättade för P4 Radio Stockholm att han och kollegorna hade fått slå i sammanlagt 520 fästen som satt löst längs rälsen.

– Det behövs nog inte mycket för att det ska hända en olycka här, sade Martin, som dagligen jobbar med spåret.

Tågurspårning vid Södra station

Professor Ulf Olofsson på Kungliga Tekniska Högskolan som tidigare gjort fältstudier på sträckan sade att situationen är allvarlig.

– Är det så att man behöver slå in femhundra infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre. Till slut kan man ju få haveri, sade han.

Enligt Trafikverket skulle sträckan rustas upp om fem år.

Tony Persson, underhållschef för Stockholm på Trafikverket, säger till TT att det inte finns något som tyder på att olyckan ska ha någon koppling till den kritiserade säkerheten.

– Det är svårt att sia om huruvida det beror på säkerhetsaspekten, men just nu tyder inget på det. Vi håller på att se över konsekvenser och orsaker och får avvakta utredningens resultat, säger Tony Persson.

Så sent som 29 oktober i år lämnade Anders Ygeman (S) en interpellation till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M) om det dåliga skicket på rälsen vid Stockholms Central. Han tog även upp att Radio P4 i slutet av september rapporterat om att rälsen var lös vid en perrong på Stockholms Central.

”Att rälsen är i så dåligt skick vid en av Sveriges absolut mest trafikerade järnvägssträckor är mycket allvarligt. En urspårning på grund av rälsfel i närheten av Stockholms central skulle förutom stora risker för passagerarnas säkerhet också innebära kraftiga störningar i tågtrafiken i stora delar av landet,” skrev Ygeman i interpellationen.

Underhåll kring getingmidjan har genomförts under hösten och går enligt plan, enligt Tony Persson på Trafikverket.

– Trots att det här har inträffat nu, tycker jag att säkerheten där är bra. Vi känner oss trygga med de planer som gjorts för sträckan.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågurspårning vid Södra station

Mer i ämnet