Bara under oktober månad har Konsumentverket tagit emot mer än 140 anmälningar från personer som har fått ett eller flera sms där det påstås att de har gått till final och har stor chans att vinna flera tusen kronor på Coop eller Ica. Mottagaren av sms:et uppmanas att klicka på en bifogad länk. Länken leder till en tävling eller undersökning.
– Det har förekommit tidigare men det har varit en markant ökning av antalet anmälningar i oktober, säger Henrik Örnstedt, handläggare på Konsumentverket.
För att delta i tävlingen måste mottagaren fylla i att man godkänt tävlingsvillkoren, ovetande om att man då även säger ja till att bli kontaktad av olika företag via till exempel telefon, mejl eller sms.
– Det kan innebära att mejlen i princip blir nedspammad av en massa erbjudanden och att man blir uppringd, säger Örnstedt.
Det finns också en risk att man i tävlingen/undersökningen lockas att bocka i en ruta som innebär att man köpt en produkt utan att vara medveten om det.