Svenskarna lägger mer ännu mer pengar på smink än tidigare år, visar ny undersökning. Foto: TT

Vi sminkar oss för fyra miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna köper mer och mer smink. De senaste fyra åren har makeup-försäljningen ökat med i genomsnitt 8,5 procent om året, enligt analysföretaget Marketline.

Förra året såldes sminkprodukter för fyra miljarder kronor i Sverige. De största summorna läggs på ögonsmink men allt mer satsas på nagelprodukter, skriver Dagens Nyheter.

Nagelprodukter storsäljare

Snabbväxaren inom sminket är nagelprodukter. Enligt siffror från Marketline står naglar för 10,9 procent av sminket vi köper.

Jenni Österlund, skandinavisk vd för franska kosmetikjätten Sephora bekräftar trenden.

– Nagel har ökat otroligt mycket under de fyra senaste åren. Nu börjar det plana ut, men ökar fortfarande med en till två procent om året.

Enligt Österlund är lack fortfarande storsäljaren, medan nagelvårdsprodukter växer.

– När helt plötsligt nageln är i fokus så syns den ju mer och då behöver den vård naturligtvis.

”En billig grej”

Enligt Anja Skeppe Grahn, skönhetsredaktör på Veckorevyn och Styleby har den massiva nageltrenden sin förklaring i att det är ett enkelt sätt att skapa sin egen stil.

– Det har varit en ganska lätt och billig grej att haka på. Många har använt sig av ett nagellack för att uttrycka sig själva och nästan skapa små konstverk på naglarna.

Detta har synts, bland annat på Instagram där kändisar och andra lagt ut bilder på konstfullt utsmyckade naglar.

Skönhetsföretag skapar behov

Anja Skeppe Grahn är övertygad om att sminkförsäljningen kommer att fortsätta öka.

– Vi är långt ifrån samma nivå som man ligger på internationellt. En genomsnittskvinna i Japan har kanske 15 produkter i sin vanliga dagliga rutin, medan man kanske har tre, fyra i Sverige.

Asien, i synnerhet Sydkorea, är den region man bör snegla på för de senaste skönhetstrenderna, anser Skeppe Grahn. Därifrån kommer exempelvis trenderna med BB-cream och CC-cream.

I framtiden tror hon att skönhetsföretagen kommer att fortsätta skapa behov för ytterligare produkter. Samtidigt kommer konsumenter att bli mer medvetna om vad produkterna innehåller.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.