Foto: TT

Åsiktskorridoren, politisk satir och Danmark

Uppdaterad
Publicerad

Samtalen från Ohlininstitutets seminarium dag 2: ”Vad sätter gränserna för publicering i dag?

Hur står sig tryckfrihetsförordningen i en globaliserad och digitaliserad värld? Vad hotar tryckfriheten i dag? Ohlininstitutets årliga konferens om publicistik och opinionsbildning diskuterar åsiktskorridoren, politisk satir, stämningarna i Sverige jämfört med Danmark, och hur rädslan påverkar viljan att publicera känsliga saker

Ur programmet dag 2:

Åsiktskorridoren  hur påverkar den debattklimatet?

Allt fler medier erbjuder arenor för debatt. Vad händer med debattklimatet i stort  och med demokratin? Finns det en åsiktskorridor?

Medverkande:

Josefin Berglund, debattchef Expressen

Mats Edman, f d chefredaktör Dagens Samhälle

Totte Löfström, debattredaktör Nyheter24

Maria Ripenberg, ledarskribent och debattredaktör Upsala Nya Tidning

Sara Telde, debattledare Dalarnas Tidningar

Hur mår den politiska satiren?

Kan man driva med alla ämnen i dag eller ägnar sig skribenter, tecknare och komiker åt självcensur?

Medverkande:

Aron Flam, ståuppkomiker och skribent

Johannes Klenell, redaktör och förläggare Galago

Hur är stämningarna i Sverige jämfört med Danmark?

Medverkande:

Lars Dencik, professor emeritus i socialpsykologi Roskilde universitet

Niklas Orrenius, författare och reporter Dagens Nyheter

Hur påverkar rädslan viljan att publicera känsliga saker?

Tidningen Gefle Dagblad och chefredaktören Anna Gullberg drabbades av hot efter att tidningen granskat Gävle moské och hedersbrott i regionen. Hur påverkar allvarliga hot valet av ämnen och vinklar på redaktionerna?

Medverkande:

Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad

Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman

Alice Teodorescu, politisk redaktör Göteborgs-Posten

Hur kan public service och fria medier samarbeta framöver?

Public service och kommersiella medier verkar i dag på många olika plattformar  inte minst via nätet och mobilen. Vilka effekter får public service-bolagens utbredning på marknaden för andra medieföretag? Är det möjligt att hitta nya former för samarbete och samexistens framöver?

Medverkande:

Thomas Peterssohn, vd Mittmedia

Hanna Stjärne, vd SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.