Ekoterrorism

Publicerad

Förslag till riksdagsbeslut

  1. Riksdagentillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om attorganisationer och individer som systematiskt bedriver terrorliknandeverksamhet mot företagare skall kartläggas och eventuellt ocksåterroristklassas.
  2. Riksdagentillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om atttillsätta en separat nationell enhet för att stävja så kallad ekoterrorism.
  3. Riksdagentillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om attöverväga om SÄPO åter skall åläggas att bekämpa så kallad ekoterrorism.

Motivering

Utövare av en rad olika, helt lagliga, näringarutsätts återkommande för brott av individer och organisationer som ställer sigöver lagen och utövar regelrätt terror mot utvalda företagare, så sompälsuppfödare, försäljare av päls, jägare, tamdjurhållare, fiskodlare, medflera. Brotten kan bestå till exempel av trakasserier, mordhot, anlagdabränder, materiell förstörelse och utsläppta djur. Hot och brott drabbar oftabåde företagare och dess familj och ibland hotas till och med barnen, allt föratt företagaren till slut skall ge upp och lägga ner sin verksamhet. Tyvärrlyckas de allt för ofta.

Bara under 2012 kan man konstatera en diger lista påattacker. Bland annat har flera pälsaffärer vandaliserats i Örebro och Uppsala.Myrornas försäljning av vintagekläder har vandaliserats i Örebro vid upprepade tillfällen.Grävmaskiner har förstörts vid vägbyggen då de anses skada daggmaskarna iområdet. Ägarna till Hermans fisk i Örebro gav upp efter omfattande ochupprepad vandalisering. Ett flertal minkfarmer har attackerats ochvandaliserats. 180 höns har stulits från en gård i Örkelljunga. LäderbutikenHellström & Nylöws stänger för gott efter en lång rad attacker. Artonfiskkassar har skurits sönder och tiotusentals regnbågsforeller släpptes ut iUmeälven. Ingen av dessa brott har lett till identifiering av gärningsmän ochän mindre till åtal.

Begreppet terrorism avser systematiskt användande avvåld och/eller förstörelse för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiskaeller andra typer av förändringar och det är rimligt att klassa denna typ avaktivitet just som terrorism, men det allra viktigaste är att samhället tardetta problem på största allvar och med krafttag ser till att beivra brottenoch lösa upp nätverken. Förövarna ingår inte sällan i välorganiserade rörelsermed förgreningar både inom och utanför landet men trots detta utreds oftastbrotten av den lokala polisen trots att man, för att få bukt med problemet,snarare skulle behöva ha en tydlig och målinriktad samordning på nationellnivå, vilket man ofta har i övriga Europa. Sverige beskrivs ibland som enfristat för ekoterrorister och att de kan vara så etablerade som de är kan intetolkas som annat än att det finns en brist på politisk vilja att komma tillrätta med problemen. Ibland kan man till och med ana ett visst tyst medgivandefrån vissa håll. Vi anser denna typ av brott är synnerligen angelägna attbeivra och förhindra då enskilda människor kan drabbas mycket hårt.

När det gäller att organisationer organiserar sig föratt inskränka andras fri- och rättigheter har vi ett tydligt lagrum i brottsbalken18:5 som bör kunna tillämpas som lagstöd för brottsbeivran, men som tyvärr intetillämpas.

5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot meduppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta påhandlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- ellernäringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- ellerföreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelsei högst sex år.

Vi menar att denna paragraf är tillämplig, men att mandå också från samhällets sida måste vara tydlig med att man tar problematikenpå allvar.

Säkerhetspolisen (SÄPO) är den organisation somansvarar för terrorismbekämpningen i Sverige vilket innebär att de arbetarförebyggande för att förhindra attentat i Sverige eller mot svenska intressen.SÄPO har tidigare varit ålagda att utreda och förhindra denna typ av brott menhar idag inte denna funktion då denna istället ligger på Rikskriminalpolisen isamverkan med lokal polismyndighet. Eventuellt kan det vara rimligt att SÄPOhar denna kompetens vilket bör övervägas i kampen mot dessa brott. Det som stårhelt klart är att större kraft och en tydlig nationell samordning behövs föratt stävja ekoterrorism. Inte minst i våra nordiska grannländer har man visatatt man med relativt små resurser kan stävja dessa verksamheter genom nationellsamordning och en tydlig markering från samhället. En nationell enhet somjobbar med fokus på ekoterrorism bör därför tillsättas, vare sig det är iSÄPO:s eller Rikskriminalpolisens regi.

Stockholm den 5 oktober 2012

Josef Fransson (SD)

Mikael Jansson (SD)

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.