Från papper till pixlar – mediala generationsklyftor

Uppdaterad
Publicerad

Ny statistik om medievanor i olika åldrar och där den årliga Mediebarometern presenteras.

Seminarium arrangerat av Statens medieråd, Nordicom, Kantor Sifo och TS där också ”Ungar och medier”, och ”Kaos, konsumentinsikt och digital transformation” tas upp.

Medverkande: Ingela Wadbring, professor och föreståndare Nordicom, Ulf Dalquist, forskningschef, Statens medieråd, Ulrika Facht och Karin Hellingwerf, forskningsinformatörer, Nordicom, Peter Callius, Kantar Sifo, och Lars Björkman, vd, TS. Från 8/3.

Allt färre yngre tar del av nyheter

Äldre läser dagstidning, unga vuxna använder internet och barn spelar. Trenderna håller i sig, men det finns förändringar.

Att läsa traditionella medier digitalt är populärast hos de mellan 25 och 44 år, men hos de yngre har nyheter online blivit en aning mindre populärt, visar resultat från Nordicoms mediebarometer. Minskningen var från 2015 till 2016 tre procentenheter för åldersgruppen 15-24, för åldersgruppen 9-14 var den sex procentenheter.

Överlag tar de yngre del av allt mindre nyheter, visar undersökningen. Men det finns ett undantag: fler personer i åldersgruppen 9-14 läser morgontidningen. 2015 låg siffran på nio procent, i fjol låg den på elva.

Sociala medier blir allt vanligare som nyhetskälla, och används allt mer i det dagliga livet, speciellt i åldersgruppen 15-24 år.

Bland de mellan 65 och 79 år är det dock bara 31 procent som dagligen använder sociala medier. Vanligast är det hos högutbildade.

Undersökningen visade också att allt färre ägnar sig åt traditionellt tv-tittande, men fler ser på webb-tv.

Nordicoms mediebarometer utförs årligen på Göteborgs universitet. 2016 tillfrågades totalt 6 002 personer mellan nio till 79 år om sina medievanor. (TT)

Fakta: Morgontidningsläsning

Så många läser morgontidningen (9-79 år, procent):

2010: 66

2011: 64

2012: 61

2013: 56

2014: 57

2015: 55

2016: 51

Källa: Mediebarometern 2016, Nordicom

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.