Restiden mellan Stockholm och Göteborg ska ner till två timmar och mellan Stockholm och Malmö ska den bli två timmar och trettio minuter.
För att hålla den tiden valde förhandlarna en västlig dragning genom Småland.
-Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, förklarade HG Wessberg, en av de båda förhandlarna som regeringen utsett, när förslaget presenterades på måndagen.
Mycket har stått på spel för kommunerna. Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas medföra ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.
Stationsorterna som finns med i den första förhandlingsvändan är, från Stockholm och söderut: Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.
Utöver från Växjö kommer kritik även från exempelvis Älmhult och Bollebygd, som också hade hoppats på en station.
Processen fortsätter nu med förhandlingar med de berörda kommunerna och andra aktörer. Bland annat ska bostadsbyggande och finansieringen diskuteras.
Fakta: Målsättningen
Ett antal mål har satts upp för de nya höghastighetsbanorna:
* Resan Stockholm-Göteborg ska gå på högst två timmar, Stockholm-Malmö på högst två och en halv timme.
* Tåg ska kunna nå även: Uppsala, Kastrup, Köpenhamn, Hamburg.
* Tillväxt ska kunna sprida sig till fler orter än till storstäderna och ge ökat bostadsbyggande.
* Minst 98 procent av tågen på de nybyggda sträckorna ska gå i tid.
Källa: Sverigeförhandlingen.se.