Fortsatt privat järnvägsunderhåll

Uppdaterad
Publicerad

Järnvägsunderhållet kan inte förstatligas. Trafikverket saknar helt enkelt kunskap för att ta över underhållet i egen regi i dag, konstaterar regeringens utredare. Helt fel, anser man från fackligt håll och tycker att statsminister Stefan Löfven är på väg att bryta sitt vallöfte.

Utredningen tillsattes efter krav från den dåvarande oppositionen under Alliansregeringen. Kravet var ökad kontroll från staten av järnvägsunderhållet. Nuvarande regering tillförde direktivet att Trafikverket ska ta det samlade ansvaret för utförande och uppföljning av underhållet.

Men det skulle inte fungera i dag, konstaterar utredaren Gunnar Alexandersson.

-Det finns ingenting som talar för att man skulle komma tillrätta med de problem som identifierats om Trafikverket skulle utföra hela eller delar av underhållet i egen regi, konstaterar han och vill se nationell underhållsplan.

En praktvurpa

Jörgen Lundström, ordförande för Seko på Infranord, håller inte alls med:

-Det finns massor som talar för det. Då får du bort en upphandlingsmodell som slukar miljarder i transaktionskostnader, och gör man det i egen regi kan man styra åtgärderna snabbare och på rätt ställe, säger han till TT.

Han ifrågasätter i stället regeringens val av utredare.

-Det är akademiskt ”snubbleri” och en praktvurpa. Utredningen är gjord av Gunnar Alexandersson som är tidigare lobbyist, vice vd för branschföreningen Tågoperatörerna och en avregleringsivrare, hävdar han.

Ett vallöfte

För drygt ett år sedan avgav statsminister Stefan Löfven vid en presskonferens ett löfte om att föra över underhåll från privat till statlig regi – ett vallöfte han och regeringen nu är på väg att bryta, enligt Jörgen Lundström.

-Det anser jag definitivt. Det är synd att Socialdemokraterna går på det här. De borde fatta det beslut som de gett tidigare om att återförstatliga järnvägsunderhållet.

Infrastrukturminister Anna Johansson vill nu ha tid för att analysera beskedet från utredaren.

-En del av detta var väntat, annat var litet överraskande. Nu behöver vi tid för att analysera detta och höra vad andra intressenter tycker innan vi återkommer med förslag, säger hon.

Fakta: utredningens förslag

Trafikverket bör:

Bygga upp ett underhållssystem för att få en helhetsbild av underhållsbehovet.

Förstärka organisationen för att i egen regi kunna utföra underhållsbesiktningar.

Skapa en nationell underhållsplan över järnvägsnätets tillstånd och användning

Ha bättre planering och metoder för underhållet.

Fortsätta med externa entreprenörer

Ha mer specificerade underhållskrav på externa entreprenörer.

Förbättra kontrollen av entreprenörerna

Källa: SOU 2015:42

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.