Skola i fritt fall?

Uppdaterad
Publicerad

Anders Lindqvist intervjuar Per Kornhall som skrivit boken ”Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall.”

Per Kornhall är före detta lärare, före detta undervisningsråd och före detta anställd på kommunen i Upplands väsby. Numera är Kornhall debattör och författare till boken ”Barnexperimentet – svensk skola i fritt fall”.

SVT: Vad beror det på att den svenska skolan har misslyckats?

– Om man faller så dramatiskt som Sverige gör, i PISA-mätningarna till exempel, då är det oftast inte bara en orsak. I Sverige så hade vi kommunaliseringen, friskolereformen och i samband med det gick vi från regelstyrning till målstyrning. Ovanpå det så tog man bort sektorsbidragen till skolan, ovanpå det så tog man bort behörighetskraven på rektorer och lärare, ovanpå det så förändrade man pedagogiken och lärarutbildningens innehåll....

Rakt på

Och allt det där var fel, menar du?

– Någonstans har det blivit några saker som har blivit riktigt allvarligt fel. Problemet är att vi inte utvärderat reformerna ordentligt, säger Kornhall.

Bara nyligen kom en rapport som visade att kommunaliseringen av skolan fått en rad negativa effekter.

– Innan kommunaliseringen så var Sverige bland de bästa länderna i världen på likvärdighet. Det spelade inte så stor roll vilken bakgrund ett barn hade.

Samtalet kom vidare in på den stökiga miljön i många klassrum. Och förslag för att åtgärda den, exempelvis mobiltelefonförbud.

– Det är en kvasifråga. Den viktiga frågan är att lärarna och skolan måste börja värdesätta den tid som ungarna finns i skolan. Vuxensamhället måste bryta en negativ kultur. Vi kan inte skylla miljön i skolan på att ungarna beter sig fel. Det är vi vuxna som måste sätta ramarna.

”Läxhjälp en förfärlig sak”

Kornhall har inga problem med friskolor. De kan vara fantastiska, menar han.

– Däremot vårat system, med skolpeng, vinster och nästan helt fri etableringsrätt, det fungerar inte. Så är det inte någon annanstans i världen.

Författaren vill inte se en återgång till katederundervisning, men menar att undervisningen måste bli mer lärarledd. Vidare ser han gärna ett system med karriärstegar för lärarna, så de inte är i händerna på rektorers godtycke när lönen ska sättas.

Kornhall menar att läxornas betydelse överdrivs i debatten, men har en tydlig åsikt om avdragsgill läxhjälp.

– Det är en förfärlig sak, som cementerar klassklyftor, menar han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rakt på

Mer i ämnet