Regeringen presenterade i dag en satsning på järnvägsunderhåll i kommande vårändringsbudget. Denna gång i Infranords depå vid lokstallarna i Sundbyberg i Stockholm och på plats är statsminister Stefan Löfven (S), finansminister Magdalena Andersson (S), klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) samt utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
Regeringen har tidigare slagit fast att det finns ett stort behov av ett förstärkt underhåll av järnvägen och att detta bör ske i statlig regi.
Den 15 april är slutdatum för när regeringen måste presentera sin vårbudget och den ekonomiska inriktningen för resten av mandatperioden.
Godstransport flyttar från järnväg till väg
Enligt regeringen är järnvägsunderhållet i Sverige eftersatt, Sverige har tappat placeringar i World Economic Forums ranking av länders järnväg sedan 2006, både vad gäller infrastruktur och kvalitet på järnvägen. Bristerna gäller framförallt växelfel, signalfel och nedrivna kontaktledningar, problem som enligt regeringen blivit vardag.
– Vi satsar 620 miljoner kronor i ökat underhåll redan i år, sedan 1,24 miljarder kronor per år 2016 till 2018, säger finansminister Magdalena Andersson (S).
Regeringen satsar även på lokala klimatinvesteringar, 125 miljoner kronor i år, följt av 600 miljoner kronor per år mandatperioden ut.
Dyrt med förseningar
Förseningarna kostar samhället cirka 5 miljarder kronor per år enligt Trafikverket. Fokus blir på de järnvägsstråk där det är mest trafik, för att minska flaskhalsar i trafiken.
– Det är något som märks av alla som stått och frusit på en perrong, säger Gustav Fridolin, som också pekar på hur transporter flyttar till vägarna när järnvägsnätet ses som opålitligt.
– Fungerar inte järnvägen får vi fler transporter på vägarna i stället, vilket inte är bra, säger Stefan Löfven.