OECD: Satsa på lärarna

Uppdaterad
Publicerad

Om svensk skola ska vända trenden och visa bättre resultat bör lärarnas villkor förbättras. Det är OECD:s budskap efter att ha snabbanalyserat vad som skiljer Sverige från de bästa skolländerna. Däremot tonar man ner betydelsen av mindre klasser. (På engelska, otextat)

På tisdagen tog utbildningsminister Jan Björklund emot OECD:s första svar om vad Sverige kan lära av de länder som presterade bättre i kunskapsmätningen Pisa 2012. På regeringens begäran har OECD gjort en snabbanalys efter det rekordlåga svenska resultatet i den senaste Pisamätningen. Den levereras personligen av OECD:s chef för utbildningsfrågor och tillika Pisaansvarige Andreas Schleicher.

Expertkommission ska tillsättas

Det är första gången Sverige bett OECD om en egen analys efter en Pisa-undersökning. Regeringen har dessutom bett OECD att tillsätta en kommission med internationella forskare och experter som ska analysera det dåliga resultatet som framkom i Pisa-undersökningen nyligen.

I OECD:s rapport utvecklas de fakta som stod klara redan i december, när rapporten släpptes. Bland annat det att svenska skolelevers resultat i läsning, matematik och naturvetenskap har sjunkit ned till en nivå som ligger under OECD-snittet. Vidare skriver OECD att var fjärde svensk elev inte når den grundläggande kunskapsnivån i matematik. Andelen har ökat kraftigt sedan 2003.

Låga lärarlöner i Sverige

I analysen konstaterar OECD att Sverige har en relativt hög kostnad per elev, den tionde högsta per student i OECD-länderna. Man skriver också att lärarlönerna är relativt låga i Sverige sett i ett internationellt perspektiv. Högpresterande länder har däremot högre lärarlöner.

Vidare så konstateras att skolklasserna är relativt små i Sverige, men forskningen har visat, påpekar OECD, att storleken på klassen har svag koppling till hur eleverna presterar.

Andreas Schleicher säger att inget utbildningssystem är bättre än sina lärare.

Viktigt med karriärmöjligheter

-I de högpresterande länderna har lärarna högre löner men också tydliga karriärmöjligheter, vilket är väldigt viktigt.

Han tillägger att en förutsättning för att kunna skapa karriärmöjligheter och höja läraryrkets status är att det finns ett bra system för att utvärdera lärarnas prestationer.

Han lyfter upprepade gånger fram lärarnas betydelse och talar också om att det måste finnas en syn i samhälle att utbildning är viktigt och man har höga förväntningar på eleverna.

Schleicher säger att elevers prestation påverkas av vad som förväntas av dem.

Talang och tur

Han jämför Sverige med topplandet Finland som han menar har fokus på bra resultat och där det inte finns någon tolerans för misslyckande. Där finns en klar bild av vem som har ansvar och inför vem. I Sverige däremot säger många elever att bra resultat är en fråga om talang, tur, lärare och utbildningsmaterial i stället för att som i högpresterande länder se att den egna insatsen är viktig.

TT

OECD:s slutsatser

Några av de områden OECD pekar på i sin Sverigeanalys:

Sverige lägger relativt mycket pengar på grundskolan. Ökade satsningar är ingen garanti för bättre resultat. Viktigt hur pengarna styrs.

Det är relativt låga lärarlöner i Sverige. Högpresterande länder prioriterar däremot lärarlönerna.

Något mindre klasser i Sverige än OECD-snittet. Men enligt forskningen är satsningar på kvaliteten i undervisningen mer effektivt än att minska klasstorleken.

Andelen friskoleelever har ökat i Sverige till en genomsnittlig OECD-nivå. Men det saknas koppling mellan andel friskolor/privata skolor i ett land och studieresultat.

Elever i lugn skolmiljö presterar bättre. Sverige har mer problem med stök i klassrummen än de flesta andra OECD-länder.

Källa: OECD:s Resources, policies and practices in Swedens schooling system: An in-depth analasys of Pisa 2012 results (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.