På tisdagen tog utbildningsminister Jan Björklund emot OECD:s första svar om vad Sverige kan lära av de länder som presterade bättre i kunskapsmätningen Pisa 2012. På regeringens begäran har OECD gjort en snabbanalys efter det rekordlåga svenska resultatet i den senaste Pisamätningen. Den levereras personligen av OECD:s chef för utbildningsfrågor och tillika Pisaansvarige Andreas Schleicher.
Expertkommission ska tillsättas
Det är första gången Sverige bett OECD om en egen analys efter en Pisa-undersökning. Regeringen har dessutom bett OECD att tillsätta en kommission med internationella forskare och experter som ska analysera det dåliga resultatet som framkom i Pisa-undersökningen nyligen.
I OECD:s rapport utvecklas de fakta som stod klara redan i december, när rapporten släpptes. Bland annat det att svenska skolelevers resultat i läsning, matematik och naturvetenskap har sjunkit ned till en nivå som ligger under OECD-snittet. Vidare skriver OECD att var fjärde svensk elev inte når den grundläggande kunskapsnivån i matematik. Andelen har ökat kraftigt sedan 2003.
Låga lärarlöner i Sverige
I analysen konstaterar OECD att Sverige har en relativt hög kostnad per elev, den tionde högsta per student i OECD-länderna. Man skriver också att lärarlönerna är relativt låga i Sverige sett i ett internationellt perspektiv. Högpresterande länder har däremot högre lärarlöner.
Vidare så konstateras att skolklasserna är relativt små i Sverige, men forskningen har visat, påpekar OECD, att storleken på klassen har svag koppling till hur eleverna presterar.
Andreas Schleicher säger att inget utbildningssystem är bättre än sina lärare.
Viktigt med karriärmöjligheter
-I de högpresterande länderna har lärarna högre löner men också tydliga karriärmöjligheter, vilket är väldigt viktigt.
Han tillägger att en förutsättning för att kunna skapa karriärmöjligheter och höja läraryrkets status är att det finns ett bra system för att utvärdera lärarnas prestationer.
Han lyfter upprepade gånger fram lärarnas betydelse och talar också om att det måste finnas en syn i samhälle att utbildning är viktigt och man har höga förväntningar på eleverna.
Schleicher säger att elevers prestation påverkas av vad som förväntas av dem.
Talang och tur
Han jämför Sverige med topplandet Finland som han menar har fokus på bra resultat och där det inte finns någon tolerans för misslyckande. Där finns en klar bild av vem som har ansvar och inför vem. I Sverige däremot säger många elever att bra resultat är en fråga om talang, tur, lärare och utbildningsmaterial i stället för att som i högpresterande länder se att den egna insatsen är viktig.
TT