Obama vann valet på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Barack Obamas valkampanj kommer att gå till historien på mer än ett sätt. Förutom det mest uppenbara – att USA fått sin förste svarte president – var det också första gången som internet spelat en reell roll i en presidentvalskampanj.

Under dagen har tusentals gratulationer strömmat in på Obamas Facebook-sida, och mängder av väljare har delat med sig av sina upplevelser av valet på sajter som Youtube och Flickr.

Hans anhängare har också bedrivit en intensiv kampanj med bland annat personliga telefonsamatal, allt för att få fler människor att rösta. Det visade sig ge effekt: valdeltagandet var enligt preliminära siffror mycket högt, och valet lockade också unga och låginkomsttagare – grupper som ofta låtit bli att rösta.

USA-val 2008

Obamas kampanj kopplade redan tidigt greppet om väljarna via sociala medier som Facebook och olika bloggverktyg, på ett sätt som ingen annan gjort tidigare.

Avstod statliga pengar

Och till skillnad från McCain avstod Obama från statliga kampanjpengar och förlitade sig på bidrag från privatpersoner. Det är första gången en kandidat från ett av de två storpartierna använt den strategin sedan systemet infördes 1976. Riskabelt vid en första anblick – men det visade sig vara en vinnande strategi.

Obamas kampanj inriktade sig också redan från början på att samla de ”vanliga människorna” och få dem att engagera sig i valet. Han satsade också på att få in många små bidrag via nätet – vilket så småningom gav en rekordkassa på över 650 miljoner dollar.

Men hans framgång kan bli svår att kopiera. Det är inte alla politiker som rör sig lika självklart i det nya medielandskapet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

USA-val 2008

Mer i ämnet