Andreas Lubitz. Foto: TT

Andrepiloten var tidigare självmordsbenägen

Uppdaterad
Publicerad

Andrepiloten på Germanwingsplanet som kraschade i Frankrike för en dryg vecka sedan var under en tid suicidal och fick psykiatrisk hjälp för det.

Han fick vården innan han var klar med sin utbildning och ska inte ha uppvisat några tecken på att vara självmordsbenägen under de senaste åren, meddelade åklagarmyndigheten i Düsseldorf i dag.

Polisen har sökt igenom andrepilotens hem, men inte hittat något som kan klargöra vad hans motiv var när han medvetet kraschade planet in i en bergvägg i de franska alperna, skriver åklagaren i ett kort pressmeddelande.

Flygkraschen i Frankrike

Man hittade heller ingenting som tyder på att han ska ha haft en fysisk sjukdom.

Var sjukskriven

Andreas Lubitz var sjukskriven den dagen han kraschade planet, men ska ha dolt det för sin arbetsgivare. Polisen hittade ett sönderrivet sjukintyg hemma hos honom.

150 människor, inklusive Lubitz, dog i flygkraschen den 24 mars.

I Tyskland diskuteras nu anmälningsplikt för de psykologer och läkare som kommer i kontakt med piloter de anser vara olämpliga att flyga. En sådan plikt om anmälan finns redan i Sverige och ska göras av läkare och psykologer hos Transportstyrelsen som sedan gör en egen undersökning.

I Sverige testas piloter innan utbildningen påbörjas, efter det är det frivilligt att söka vård. Flygpsykologen Bengt Grandelius säger att de flesta piloter som söker sig till vården själva inser när de inte mår tillräckligt bra för att arbeta och söker hjälp på egen hand. Det förekommer även att arbetskamrater anmäler.

– Men då ska det vara något alldeles särskilt, annars gör man inte det, säger Bengt Grandelius.

Ingen plikt att berätta om tidigare sjukdom

I teorin går det att dölja drag som gör en olämplig som pilot, men en rutinerad psykolog kan snappa upp det även om patienten försöker mörka.

– Det är en psykologs jobb att hitta sådant man vill dölja. Jag skulle påstå att en tränad klinisk psykolog kan se sånt.

Däremot har patienten ingen plikt att berätta om man tidigare lidit av och fått hjälp för psykisk sjukdom.

– Vi frågar förstås, men det är sånt många vill dölja. Vet man om att det skulle kunna leda till att man inte får jobba har man anledning till att vilja dölja det.

Leder tidigare psykologisk behandling per automatik till att man inte får flyga?

– Nej, inte om det berodde på något konkret problem, med till exempel en partner eller ett dödsfall. Om man har bearbetat det och gått vidare kan det vara en styrka, men om det skulle vara ett personlighetsdrag som gör en olämplig så är det bort direkt.

Grandios självbild är ett sådant drag, säger Bengt Grandelius.

– Pilotyrket har en väldig status utåt. Söker man det för att man vill ha makt är man inte så lämpad för arbetet. Egentligen är det mest ett monotont övervakningsjobb. Man har gått igenom en krävande utbildning, så sitter man där och det är inte så mycket utmaningar utan mest rutin. Har man då en väldigt ambitiös personlighet kan man bli uttråkad och besviken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet