Det kinesiska nyåret och ”Apans år” har gett en skjuts för underhållning med apor i centrum. På Dongying School spelar aporna i rockband och dansar wienervals. Men när strålkastarna har släckts och publiken har gått hem väntar en gallerbur med betonggolv. För att förmå aporna att göra konster så kan tränarna även använda sig av lätta örfilar för att få aporna att lyda.
Lena Lidfors är professor i etologi vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon vänder sig starkt mot den här typen av underhållning.
– Jag tycker att det är hemskt att det får tillåtas. Det är ett väldigt konstigt sätt att använda sig av apor. Det är väldigt olyckligt man inte förstår djurens behov.
Onaturliga levnadsförhållanden
Enligt Lena Lidfors är situationen när aporna uppträder såväl som deras levnadsförhållanden utanför scenen onaturlig.
– När folk skriker och skrattar i publiken kan aporna känna sig trängda.
Att aporna bor i karga miljöer, i burar med betonggolv är hon också kritisk till.
– Apor behöver mycket stimulans, de behöver klättra, få leta efter sin föda och få uppleva naturen omkring dem.
Kan bli aggressiva
Om apor inte får leva ut sitt naturliga beteende kan de bli aggressiva och hoppa på varandra. De kan också vända aggressionen mot sig själva och utveckla ett självskadebeteende. En tredje reaktion på stress är att aporna kan bli apatiska.
Kina har inga lagar som skyddar djur som inte är utrotningshotade. Djurrättsorganisationer i Kina har dock börjat få upp ögonen för problemet och kritiserar skolorna där aporna bor och tränas.
– Jag tycker man ska tänka på det här som svensk turist i Kina. Genom att betala inträde upprätthåller man verksamheten, säger professor Lena Lidfors.