Bröstcancerkampanj – helt utan kvinnor

Uppdaterad
Publicerad

Under oktober uppmärksammas bröstcancer världen över. I Saudiarabien har en kampanj inletts för att öka kunskap om bröstcancer i landet. Men i stället för att placera kvinnor i reklamen, har reklammakarna beslutat att låta fyra glada män synas i kampanjen.

Sedan 90-talet har oktober specifikt tillägnats för att öka medvetenheten kring bröstcancer genom rosabandet-kampanjer världen över.

I Saudiarabien, där bröstcancer är den vanligaste formen av cancer, är sjukdomen tabubelagd och ofta lämnas cancern obehandlad till ett sent sjukdomsstadium.

Zahra Breast Cancer Association har under oktober inlett en kampanj i Saudiarabien för sprida kunskap om sjukdomen i syfte att uppmuntra kvinnor att undersöka sig via mammografi och på så sätt förebygga allvarliga fall av sjukdomen.

Allt väl så långt, men i reklamen för denna kvinnliga sjukdom syns fyra män i stället för kvinnor. Till höger om dem finns den signifikativa rosa färgen.

Under förra månaden ifrågasattes Ikeas bortretuscherande av kvinnor till sin Saudiarabiska varukatalog.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.