Costa Concordia bägas till hamnen i Genua. Foto: TT

Costa Concordia är hemma igen

Uppdaterad
Publicerad

Efter att i fyra dagar ha bogserats genom Korsikakanalen har det förlista kryssningsfartyget Costa Concordia anlänt i Genua i nordvästra Italien.

Italiens premiärminister Matteo Renzi och miljöminister Gian Luca Galletti var under eftermiddagen på plats i staden för att bevittna avslutningen av det komplexa bärgningsarbetet. De farhågor som fanns om att skrovet skulle brytas upp under den 28 mil långa färden visade sig var ogrundade.

– Vi kan äntligen dra en lättnadens suck, sade Galletti till reportrar på plats, rapporterar AFP.

Costa Concordia

Symbolisk avslutning

Nu ska arbetet med att skrota det 290 meter långa fartyget inledas. Enligt en källa som är insatt i projektet väntas det ta upp till två år och kan komma att kosta upp mot 100 miljoner euro, över 900 miljoner kronor.

Att skrotningen sker i just Genua ger en symbolisk avslutning då det var där fartyget byggdes och sedan sjösattes för nio år sedan.

Costa Concordia gick på grund och kantrade utanför ön Giglio den 13 januari 2012. 32 personer omkom i haveriet. I en pågående rättegång står kaptenen Francesco Schettino åtalad för vållande till annans död, för att ha lämnat fartyget innan det evakuerats och för miljöbrott. Han riskerar 20 års fängelse.

Fakta: Stora fartygsbärgningar

Bärgningen av Costa Concordia beskrivs som den svåraste och dyraste i sjöfartshistorien. Men det finns konkurrenter:

 * 1943, Hawaii, USA: Amerikanska flottan bärgar USS Oklahoma, som sänkts vid Japans anfall mot Pearl Harbor 1941. Krigsfartyget sjunker sedan för gott i ett oväder i Stilla havet 1947. Oklahoma var 178 meter långt, vilket kan jämföras med Concordias 290 meter.

 * 1943, New York, USA: Franska SS Normandie rätas upp från sin haveriplats i Hudsonfloden. Den stolta oceanångaren hade börjat brinna och kapsejsat vid pir 88 året innan. Räddningsoperationen beskrivs som den dyraste världen sett, men är förgäves – skadorna är så stora att fartyget skrotas 1946. SS Normandies längd anges till 299 meter, alltså längre än Concordia.

 * 2012-13, Tauranga, Nya Zeeland: Bärgningsfirmor plockar loss och fraktar bort tusentals ton stål från vraket MV Rena, ett containerfartyg som i oktober 2011 kraschat mot revet Astrolabe. Stora delar av skeppet har dock redan sjunkit och väntas få ligga kvar. Rena var 236 meter långt. (Källa: AFP, BBC)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Costa Concordia

Mer i ämnet